(Eigen) aardigheden 2

17 mei 2019 - Kioto, Japan

Zoals Kitty terecht al opmerkte: iedereen is eigenaardig, behalve 'wij'. En dan is 'wij' ook nog een ruim begrip. šŸ˜

Daarom heet deze rubriek ook (eigen) aardigheden. Het zijn aardigheden, die Japan's eigen zijn. Raar zijn ze zƩker niet! Sterker nog: er is een aantal dat ik direct ingevoerd zou willen hebben in Nederland. Laten we beginnen in Rotterdam. Mijnheer Aboutaleb alstublieft:

1) geen parkeerplaatsen langs de kanten vanĀ de weg. Welke weg of straat dan ook.Ā De gezamenlijke ruimte is van iedereen. Dus: als je een auto wilt kopen moet je aantonen dat je een eigen plek hebt om je bolide te parkeren. Kun je dat niet aantonen? Dan geen nummerplaten voor jou, dus geen auto. Auto's alleen op parkeerterreintjes (mag wat kosten), of ondergronds en verder: weg uit het straatbeeld. Er rijden er nog genoeg hoor, maar ze staan niet in de straten en dat is best prettig. De andere kant ervan is dat de metro en trein onwijs druk is, maar ja...daar hebben ze de duwers voor (nog niet gezien hoor trouwens, valt mee tot nu toe)

2) Zoals genoemd bij punt 1: de gezamenlijke ruimte (= buiten) is van iedereen. Je valt anderen niet lastigĀ met jouw rotzooi. Er is werkelijk waar nergens een afvalbak te bekennen (behalve op stations), maar het is hier schĆ³Ć³n, ongelofelijk! Mensen nemen hun rommel gewoon zelf mee. Het is gewoon bizarĀ dat ik dat bijzonder vind, want het zou normaal moeten zijn. Mede om die reden wordt er niet op straat gegeten of gedronken. Het kan rotzooi veroorzaken (En omdat alleen beesten staand eten...dusss)

3) In de metro of trein (ook openbare ruimte)Ā ben je dus ookĀ gewoon stil. Als je al praat is dat zachtjes. Geen krakende zakjes (sowieso niet eten en drinken!), geen telefoon ringtones, geen hard pratende of lachende mensen. In de openbare ruimte val je elkaar niet lastig.Ā Ā

4)Ā

Teenslipper-sok

De teenslipper-sok. Moet er wel bij zeggen dat monniken of hoger geplaatste geloofsdienaren veelal op houten teenslippers lopen. Dat hoort bijĀ de traditionele klederdracht. (Zie de video - Geluid aan! Dan hoor je de teenslipperklompen klapperen)

Vervolgens moeten de schoenen in de tempel uit. Op sokken lopen is dan wel gepast. Dus teenslipper-sokken zijn dan ook eenĀ heel logisch kledingstuk.Ā

Dat was het voor vandaag. Ik zeg: start wat petities en tot de volgende keer. šŸ˜Š

[Aanvullin/Correctie: de heren op video hebben de teenslippers die ikĀ bedoel niet aan. Zij hebben een soort klompen aan. Het klinkt hetzelfde trouwens. Eens kijken of ik ergens iemand met die teenslippers en sokken kan vinden]Ā

1. Kitty:
    17 mei 2019
    Ik steun de meeste van je punten - alleen die teenslippersok weet ik nog niet šŸ˜³
  2. FRANK KALKHOVEN:
    17 mei 2019
    Ik ben voor Daan, wat hebben wij hier dan een tering zooi in het straatbeeld, en Jan vind dat geouwehoer en tel in metro ook super irritant, wat kan jouw het schelen wat die mensen naast je in de metro eten of wat dan ook hahaha, alleen die teensokken wat een giller he, maar toch ook weer een super bedenking, en dames jullie hoeven minder naar de pedicuren, je.ziet je voetjes toch niet haha
  3. Coby Hoekstra:
    17 mei 2019
    Oh geweldig, Geen geparkeerde auto's op straat en geen rotzooi. De openbare ruimte is voor iedereen en dus is iedereen er zuinig op. Oh wat zou dat fijn zijn, als dat hier ook zo was.
  4. Suzanne:
    17 mei 2019
    Jeeeeeeetje Daan! Mooi ook wel met zoveel mensen op elkaar kan het bijna niet anders! Zoooo tof om je verhalen te lezen šŸ˜½
  5. Judith:
    17 mei 2019
    Hoi Daan, echt mooie beschrijvingen van enorme cultuurverschillen. Met zoā€™n opgeruimde straatbeeld, zoā€™n bewustwording dat ongewone dingen zo normaal geworden zijn! Fijn om zo met je mee te reizen!
  6. Judith:
    17 mei 2019
    Die teenslipper sok vind ik trouwens wel een heel onaantrekkelijk ding zeg hee!!
  7. Judith:
    17 mei 2019
    De teenslippersok... die kan op het lijstje voor te kopen kerstcadeaus šŸ¤£
  8. Daniƫlle:
    18 mei 2019
    Mooi is ie niet, maar handig!!! Ik heb een paar gekregen. Lekker hoor, van de zomer in korte broek met slippers en kniekous.
  9. Monique:
    25 mei 2019
    Ohhhh geen afval en stil in openbare ruimtes...

Klinkt heerlijk

Al vind ik ā€œstilā€ wel lastig... gezien mijn karakter šŸ˜

Ik zou gaan voor ā€œgeen overlast....geen muziekā€