Kioto

17 mei 2019 - Kioto, Japan

Dat Kioto (1,5 miljoen inwoners) druk zou zijn wisten mijn medereizigers en ik allemaal. Het is, met Tokyo nog in aantocht (35 miljoen!), de reden dat iedereen deze reis inclusief Hokkaido met zijn natuur erbij heeft gekozen. Hokkaido ter compensatie van de menselijke mierenhopen.  Toch overvalt het ons een beetje. Het is vermoeiend om continu veel bewegende mensen en rijdende auto's om je heen te hebben. Ook op de plekken die prachtig en van nature letterlijk 'Zen' zijn is het hartstikke druk. Want Japan is hot als vakantiebestemming (vooral onder Japanners zelf, Chinezen [samen 80 tot 90 %] en Europeanen).  Ik ben niet de enige die deze drukte vermoeiend vind. Er zijn al mensen die de excursie voor morgen (naar Nara en Fushima Inari) overslaan om rust te pakken. Ik ben niet op jeugdreis, ik ben de jongste; iedereen is met pensioen, dat scheelt natuurlijk ook. En ik heb blijkbaar een oude geest hahaha. Met de meesten kan ik het namelijk ook heel goed vinden.

Bamboe bos

Ik wil morgen niet missen, maar ben om die reden vandaag wel alleen op pad gegaan. Een pittige route op de fiets gedaan, heuvel op in 29 graden. Het duurde 3 kwartier voordat ik überhaupt de stad uit was, maar er waren mooie stukken bij zo aan de rand van de stad, langs de rivier en tegen de bergen aan. Met als hoogtepunt de Gouden Tempel (Kinkakuji Temple). Heulheulheul toeristisch, maar voor EUR 4,-- entree een prachtig plaatje. Het was de moeite waard!

De Gouden Tempel

Daarna besloten mezelf te verwennen met een paar koude pilzen en een heerlijk menu in het restaurant van het hotel (lekker rustig).

Verwennerij

Misschien straks nog even in de Onsen (= een heet relax welness bad) hier in het hotel.  Is gratis dus waarom niet 😀.

Dan moet ik wel mijn speciale pakkie aan (zo'n zelfde als die oranje, maar dan licht bruin). Die lag klaar in mijn hotelkamer. Daarmee + meegeleverde slippers moet je dan over de gang. Vervolgens jezelf, in de speciale ruimte (mannen en vrouwen apart) goed wassen. Daarna in je nakie het bad in, met een natte, koude doek op je voorhoofd tegen oververhitting. Dames hebben een wachtwoord, zodat de heren er niet in kunnen.

Gelovigen op weg naar Ninnaji Tempel

Daarna heerlijk slapen, verwacht ik, het is een goed hotel.

Jullie alvast een fijn weekend en tot laters!!

1. Shanna:
    17 mei 2019
    Klinkt als een prima hotel, goed eten, gratis badderen en ook heel netjes met die pakjes en wachtwoord enzo. 👍
    Ik zou geloof ik helemaal gek worden van die mensenmassa's dus vermoeiend snap ik helemaal! Fijn dat je jezelf er af en toe aan kunt aantrekken en minstens net zo fijn dat je het zo goed kunt vinden met je reisgenoten, dat is toch afwachten en maakt het geheel wel fijner lijkt me.

Veel plezier morgen met de excursie en geniet. 😎😗
  2. Kitty:
    17 mei 2019
    Weer zo’n mooi verhaal! Goed idee, fietsen en in je eentje en het rustige restaurant. Eh, met dat wachtwoord: hebben de heren er ook eentje? Of tref je als je geluk hebt een (ge)spier(de)naakte japanner als je nietsvermoedend het deurtje open doet? Alvast welterusten daar!
  3. Daniëlle:
    17 mei 2019
    Ik voel me iets gelukkiger met dat wachtwoord alleen voor dames, Kitty 😉🤣
  4. Rudolphia:
    17 mei 2019
    Wat heb je weer een geweldige dag gehad, die maaltijd zag er heerlijk uit. Lekker veilig idee van die wachtwoorden hoop dat je lekker ontspannend bad hebt genomen, die koude handdoek is een goeie ook voor de sauna hier bij opgieten. Geniet van je weer welverdiende nacht na z'n heerlijk bad! Xx
  5. FRANK KALKHOVEN:
    17 mei 2019
    Hallo Daan, wat een leuke dag heb jij jezelf toebedeeld, en groot gelijk dat jij je zelf even onttrek van al die drukte 🏃‍♀️🏃‍♂️🏃‍♀️🏃‍♂️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🏃‍♂️🗣🗣🗣🗣, ik zou dan ook even alleen willen zijn, maar ondanks dat heb je lekker veel 🚴‍♀️, en een.hoop gezien, en dan lekker daarna een kouwe klets met al dat lekkers, en als toetje nog een heerlijke was beurt, met code 12344 haha, nou geniet er morgen weer met volle teugen van, je ben nu weer fris en fruitig voor weer wat anders, nou de groeten en tot het volgende leuke mooie verhaal maar weer 😍
  6. Serge:
    18 mei 2019
    Hi Daan, klinkt als een dag goed naar je zin in het land van de rijzende zon. Ook een hele andere mentaliteit dan hier in het westen. Fietsen is een makkelijke manier om ergens te komen en om in contact te komen met de omgeving. Is het japanse bier een beetje lekker trouwens? Heb je weer een etiket om toe te voegen aan je verzameling😁. Daan veel plezier gewenst en begin wel een beetje jaloers te worden op je mooie reis😉. Have fun! Kus Ser
  7. Daniëlle:
    18 mei 2019
    @Serge: hé Ser, het bier smaakt prima hoor. De etiketten zijn van wat dunner papier, dus ik krijg ze er niet heel af. Ik heb dus maar foto's er van gemaakt. Je weet, er zijn regels aan verbonden en het moet eigenlijk het etiket zijn, maar ja... er zijn ergere dingen hahaha.
    Onze reizen komen weer helemaal boven Ser: vandaag dacht ik nog aan die berentocht in Alaska en het duiken op het Great Barrier Reef. Dat komt omdat mensen in zo'n groep heel graag willen laten weten waar ze allemaal geweest zijn. Je kent dat wel...te pas en te onpas moet men dingen opnoemen over een land waar ze geweest zijn. (Nou, in Alaska....bladiebla....vul maar een land in, terwijl het niet wezenlijk te maken heeft met het onderwerp waar het gesprek over ging).
    Het voordeel daarvan is dus dat veel herinneringen boven komen. Ik houd ze meestal voor mezelf, doe niet mee aan die 'reizenwedloop'. Totdat het belerend wordt, dan laat ik even weten dat ik ook zéker geen groentje ben qua reizen.
    Haha...De standaard dingen in zo'n groep. Vandaar dat het individuele van Djoser reizen mij erg aanspreekt. Er is 1 man die reist mee, omdat dat goedkoper was dan zelf regelen. Die zien we alleen als we verplaatsen, verder zien we hem nooit. Ik ben ook vaak dagdelen op mezelf. En eten waar en met wie ik zin heb. Dat is heel fijn!
    Heb jij nog vakantie/reisplannen? En heb je al bij Perceel gegeten? X Daan
  8. Daniëlle:
    19 mei 2019
    Ik merk dat veel van de verhalen puur zijn om indruk te maken, want als je op de opmerking ingaat en dus blijkt dat je ergens ook iets bijzonders hebt meegemaakt, dan gaat men daar totaal niet op in. Sterker nog; vaak valt het gesprek dan ineens stil. M.a.w : het gewoon leuk over het betreffende land hebben is niet de bedoeling.
  9. Monique:
    25 mei 2019
    Wouw... mooie foto van die gouden tempel! Bloemetje voorop... diepte gecreëerd ... nice