La Fortuna

11 juni 2022 - La Fortuna, Costa Rica

Terwijl het nu pijpenstelen regent schrijf ik dit stukje in mijn tuintje onder het afdakje.

Een hoop geleerd vandaag:

1) in het regenseizoen is het aan de Caraïbische kant meestal droger dan aan Pacifische kant.

We komen van de Caraïbische kust. Zitten nu middenboven. En schuiven richting de regenkant. Ben benieuwd.

2) Een ananas is geen vrucht maar een bloem, volgens onze costaricaanse gids van vandaag. Wikipedia houdt met het begrip 'schijnvrucht' nog een slag om de arm. Ze groeien in de grond trouwens.

3) Waarom smaken ananassen hier in Costa Rica veel lekkerder dan in Nederland?

Er wordt zovéél verdient aan de export van ananassen, dat men er zoveel mogelijk wil verkopen. Dat doen ze door ze te vroeg, voordat ze rijp zijn, al te oogsten en exporteren. Zodoende kunnen ze sneller weer nieuwe kweken. Ananassen rijpen niet verder nadat ze geoogst zijn. Dus wij krijgen de eersteklas, maar onrijpe ananassen.

De 2e en 3e klasse ananassen blijven in Costa Rica en die blijven langer in de grond en worden dus rijp geoogst. Zachter en veel meer smaak aan.

4) Het stikt hier van de bananenplantages, maar de banaan is geen inheemse soort. Bananen komen uit Azië. Aziaten hebben deze in Afrika geïntroduceerd. Europeanen hebben de banaan verder verspreid van Afrika naar Midden-Amerika.

Wilde dieren eten geven is nooit een goed idee, maar een costaricaanse aap een banaan geven dus al helemaal niet, want die eet hij van origine helemaal niet.

Een leuk weetje voor wie het gemist hebt: die enge kogelmieren zijn dus even groot als die kleine rode gifkikkertjes. Of andersom natuurlijk: die kikkertjes even klein. 😎

Beiden 1,5 centimeter.

1. Kitty:
    11 juni 2022
    Hoi! Dat wist ik ook allemaal niet en ik ga het proberen te onthouden. Ananassen in de grond. Bananen NIET uit Zuid-Amerika. Aapjes daar geen bananen! De ananassen hier in de winkel zijn eersteklas maar dus eigenlijk weer niet (da’s wel heel jammer!). Daarom reis je: om je te verwonderen en om nieuwe dingen te leren.
  2. Rob:
    11 juni 2022
    Leuk die weetjes. Ik wist niet dat ananassen na de oogst niet meer rijpen, die kun je in NL dus eigenlijk net zo goed direct opeten. Vermoedelijk heeft dat te vroeg oogsten ook met kwetsbaarheid tijdens transport te maken. Net als bij groene bananen, maar die rijpen weer wel door na het transport. Heb je nog gevraagd waar ze die bananen na de oogst in wassen? ;-)
    Ik las dat ze die mieren bij bepaalde stammen tijdens een zeer pijnlijk ritueel gebruiken, handschoenen vol met die bijtertjes aantrekken.
    Hebben jullie tijdens de hele reis een vaste gids die goed bekend is daar?
  3. Serge:
    11 juni 2022
    Hi Daan, leuke weetjes die je schrijft. Wist ik niet behalve dan dat ananassen niet verder rijpe als ze geplukt zijn. En dat van die bananen al helmaal niet dat ze van origine uit Azie komen. Leuke verhalen schrijf je en ik lees ze met plezier. Veel plezier daar en geniet ze.
  4. Daniëlle:
    11 juni 2022
    We hebben een reisleider die aardig wat weet. Maar gister ging er een gids mee in de bus en op de boot. Op de boten gaan sowieso gidsen mee. Zo hoor je nog eens wat. 😀
  5. Daniëlle:
    11 juni 2022
    @Kitty, je moet aapjes sowieso niks geven, eten genoeg hier voor ze. Als je eten bij je hebt wordt je besprongen. Dat wil je echt niet!
    Er liep hier een Amerikaanse (wat anders??? 😉 met tikkels rond...Dat was niet best. Dom ook!
  6. Suzanne:
    12 juni 2022
    Geweldig die weetjes! Wat een belevenis! Ananassen 🍍 ik vind ze heerlijk maar ik geloof jou gelijk dat ze nergens zo lekker smaken als in Costa Rica. En die aapjes dat is dus oppassen maar fantastisch ik zie het zo voor me dat jullie daar rondlopen en je ogen uitkijken. Wat een andere wereld. Heerlijk om zo een stukje mee te wandelen!
  7. Judith:
    12 juni 2022
    Leuk verhaal weer en mooie foto's! Leuke close up van vogel (papegaai?)
  8. Daniëlle:
    13 juni 2022
    @Judith, 👍 ja dat is inderdaad een papegaai. Er zijn meerdere soorten papegaaien, dit is een ara.
  9. Judith:
    13 juni 2022
    Wat een leuke weetjes allemaal Daan😀. Erg leuk om zo op afstand een beetje mee te reizen met jou!