Takayama & Matsumoto

20 mei 2019 - Matsumoto, Japan

Wat kan een mens veel moois zien op een dag.

Vanmorgen om 12:30 uur verzamelen om te vertrekken naar Matsumoto. Tijd genoeg dus om er nog even alleen op uit te trekken voor een wandeling. Ik besloot om heuvel op te gaan. Deze wandeling ligt aan de rand van de stad in het groen en bestrijkt een gebied dat overgaat in de wildernis van de bergen die Takayama helemaal insluiten. Dat bleek een goede keuze. Het leek wel of ik in de jungle liep, zo mooi. En er blijken beren rond te lopen. Daar schrik ik niet zo van. Gewoon genoeg herrie maken, zodat je elkaar niet onverwachts tegenkomt. Zij zijn banger voor ons dus als je genoeg geluid maakt, maken zij zich wel uit de voeten. Ik had kraakschoenen aan en een irritant plastic zakje bij me (nergens een prullenbak hè), die nu goed van pas kwam.

Ok dan....

Wandeling aan de bosrand vanTakayama

Het uitzicht was prachtig met de sneeuwtoppen in de verte.

Uitzicht wandeling Takayama

Wandeling in Takayama

Na de wandeling op tijd terug voor de reis van ruim 3 uur met locale, maar comfortabele (duh...het is Japan!) bus naar Matsumoto. Dwars door de Japanse Alpen (ja, zo heten ze echt). Ik zat naast Emilie, mijn favoriete reisgenoot. Mooie, ontroerende gesprekken gevoerd waarbij we beiden een traantje lieten. Een mooi en leuk mens is het. En genoten van het uitzicht onderweg.

Vanuit de bus genomen

Onderweg van Takayama naar Matsumoto

Onderweg plaspauze van 10 minuten

Plaspauze van Takayama naar Matsumoto

Rond 15:20 uur aangekomen in Matsumoto. Om 16:00 uur meteen lopend (15 minuten) naar dé bezienswaardigheid hier: het kasteel van Matsumoto. Het was een top beslissing om dat direct te doen. Je mag namelijk tot uiterlijk 16:30 uur naar binnen. Wij waren dus de laatsten en.....de enigen nog! Nu moet ik wel zeggen: dit was de eerste een laatste keer dat ik zo'n gebouw ben ingegaan. De buitenkant is prachtig, maar binnen zie je alleen de constructie. Knap gemaakt, daar gaat het niet om, maar een ingerichte kamer ofze erin had ook leuk geweest. Niks, nada...helemaal leeg. Nou daar beginnen we dus niet meer aan.

Kasteel van Matsumoto:

Kasteel van Matsumoto 3

Kasteel van Matsumoto

En hoewel ik de verlichting sfeervoller zou doen is het kasteel 's avonds ook een mooi plaatje:

Kasteel Matsumoto 's avonds

Met een groep van 10 in een klein, gezellig eettentje van een heel aardige mijnheer, pilsje en wijntje gedronken en wat gegeten. Ceasar salade, heerlijke gefrituurde, gekruide kip en soyaboontjes. Weer wat andere mensen beter leren kennen. Leuk! (Wat vooroordelen gesneuveld ook, eerlijk gezegd 😊)

Met een groepje drankje & eten

Eettentje Matsumoto

Eigenaar eettentje Matsumoto

Het was een bijzondere dag! Morgen met eigen bus, met alle bagage deze keer, naar Tokyo.

Latersss xx

1. Coby Hoekstra:
    20 mei 2019
    Oh Daan, dat je dat durft; alleen lopen in een gebied waar ook beren zijn. Dat zou ik dus nooit durven. Mooie foto's weer. En wat fijn dat je zulke aardige reisgenoten hebt.
  2. Rudolphia:
    20 mei 2019
    Wat een prachtig wandel gebied, heerlijk even uit drukte. Deze reis is op je lijf geschreven geen gedwongen etentjes met de hele groep maar zo op deze manier wordt je groepje weer groter. Heel veel sterkte in Tokyo daar zal het wel heel druk zijn! Xx veel liefs
  3. Kitty:
    20 mei 2019
    Topdag weer! De kraakschoenen kenden we al, zijn overal handig, dat we je aan horen komen (niet alleen de beren) 😉 Typisch, zo’n leeg . En die groepsreis gaat prima, zo te horen. Morgen weer zo’n mooie dag!
  4. FRANK KALKHOVEN:
    20 mei 2019
    is weer een super dag geweest voor jouw, en lekker even en wandeling in het beren bos, wat er super mooi uit ziet zeg, weer leuke mensen ontmoet andere geluiden, en lekker gegeten zo te horen, nou wijfie morgen op naar Tokyo daar kijk ik ook naar uit om dat te zien, groetjes van jan en Frank vanuit een grauw Capelle helaas :)
  5. Suzanne:
    21 mei 2019
    Prachtig Daan en wat tof in zo’n groep ook dat je mooie gesprekken hebt mensen beter leert kennen en daarmee jezelf ook weer. Ik heb een berenbelletje uit Japan aan mijn sleutelhanger, dus mij hoor je altijd :-) grappig dat jij nu juist daar bent waar die vandaan komt en hoort 🐻😽
  6. Daniëlle:
    21 mei 2019
    @Suzy: en jij hebt mij gewoon laten gaan, zonder dat belletje?! 🙄😂
  7. Shanna:
    21 mei 2019
    Word helemaal blij (en een beetje jaloers 😉) van die prachtige natuurplaatjes!
    Sneeuwtoppen zijn eigenlijk wel logisch, zie op de kaart dat je in de buurt van Nagano was wat me bekend voorkomt van de Olympische winterspelen...

Echt fijn dat je zo'n tof reisgenootje hebt en dat je ook met meer mensen een leuke avond hebt gehad. Ben wel benieuwd naar gesneuvelde vooroordelen... 😉😀

Neem aan dat je inmiddels bent aangekomen in Tokyo, heel benieuwd hoe je dat gaat ervaren!
    Veel succes en plezier en op naar het potentiële hoogtepunt van de kookles. 👍😎😙
  8. Daniëlle:
    21 mei 2019
    Die gesneuvelde vooroordelen gaan over dames die erg afhankelijk van hun man leken, maar een stuk doortastender bleken te zijn toen het erop aankwam. 😉
    Leuk om te zien.
  9. Sandra:
    21 mei 2019
    Hoi Danielle, mooie foto's en wat een heerlijke vakantie tot nu toe. Leuk om je verhalen te lezen. Geniet er lekker van en ik kijk uit naar je volgende verhaal ;-)
  10. Sonja Koopal:
    Ha Daan,
    Wat leuk om te lezen dat je in Japan bent!! Ik ben sinds vrijdag terug (met Frits) en hevige jetlag vanuit Amerika. En ben vandaag weer gestart met werken. Met dit berichtje heb je ook m’n privé nr. Ik ontving je blogverzoek op m’n werktelefoon en die staat pas sinds gisteren aan! Volgens mij ben je nu alweer haast terug?! Geweldig dat je het alleen hebt aangedurfd om af te reizen naar Japan en geweldige reisverhalen om te lezen. Globetrotter! Hoor het graag ook Life als je weer terug bent in ons groene landje. Geniet nog lekker van je dagen! Doeg! X Son
  11. Serge:
    24 mei 2019
    Mooi hoor Daan, de natuur daar in Japan. Je hebt het goed naar je zin en ik las een vriendin erbij. De kooklessen lijken mij ook een aparte ervaring daar in Tokyo. Ik las je bericht over de gekte, lawaai en de krioelende mensen. Het zal nooit veranderen. Het blijven tenslotte aziaten. Merk je nog veel verschil tussen japanners en bijv. Thai? Of is dat net zoals hier tussen Spanjaarden en Nederlanders? Nou heel veel plezier nog en zet em op😁😉👌gr Ser
  12. Daniëlle:
    24 mei 2019
    @Serge, het grote verschil tussen Thai en Japanners is denk ik de properheid en geordendheid. Het is erg netjes overal. En gestroomlijnd. Heel beleefd. En erg op zichzelf, maar als je ze iets vraagt gaan ze 'aan', lijkt het. Niemand wijst zomaar de weg, ze lopen altijd een stukje met je mee om je écht goed verder te helpen. De kwaliteit van eten is hoog. En de aandacht die besteed wordt aan presentatie is mooi. Details zijn hier belangrijk, ze houden van mooie dingen. Ik weet niet zo goed in welke mate Thai daar ook allemaal aan voldoen. Maar een voedselvergiftiging zal je hier niet oplopen, dat is in Thailand wel anders...
  13. Monique:
    25 mei 2019
    Whahaha ik was dus ook benieuwd naar “het” vooroordeel.... die zijn er natuurlijk altijd om af te breken 😏

Generaliseren is een rode lap voor mij 🤪