Choco

18 maart 2024 - San Pablo, Filipijnen

Even een update over hondje Choco, zo heet ie.

Ik zat buiten, in de buurt van Choco, net voordat we zouden gaan eten ergens. Aleli zag me naar Choco kijken en vroeg of ik wel ok was. Ik kon mijn emoties niet bedwingen en barstte in tranen uit.

We hebben het er over gehad. Ze vond het erg dat ik zo moest huilen en zei dat ze zich nu schaamde. Morgen gaan we een halsband en riem kopen en dan mag ie eruit. Ben benieuwd hoe dat gaat, want ze heeft wel eerder geprobeerd hem in het gareel te krijgen, dat is niet gelukt. In het begin was hij wel in huis.

Terwijl ze ook wel andere honden heeft die wel loslopen....

Nou, we gaan het zien.

Spoedcursus, hond laten luisteren. Dat gaat m niet worden in 1 dag natuurlijk.

En zeker niet door een kattenmens.

To be continued....

1. FRANK KALKHOVEN:
    18 maart 2024
    Hallo moppie, wat ben je toch een emotie net als ik 😪, haha, maar wel 🔝door jouw emotie, krijg dat hondje een kans om te laten zien dat hij het kan los lopen 🐕, nou word vervolgd, en nu niet meer huilen 😪 hoor
  2. Yvette:
    18 maart 2024
    Ach lieverd toch, ik heb het met je te doen en met Choco natuurlijk!! Hopelijk gaat het nu alleen maar beter, voor iedereen natuurlijk 😘 Geniet van je bijzondere reis!!
  3. Suzanne:
    Ahhhh wat fijn Daan!
  4. Annie:
    18 maart 2024
    Ben ook benieuwd hoe het verder gaat met Choco en je reis natuurlijk.
  5. Kitty:
    18 maart 2024
    Heerlijk, zo’n medegevoelsmens, ik snap het helemaal! En die naam Choco alleen al plus het plaatje dat je schetste, ik had ook bijna natte ogen. Plus ik hoop dat ie zich een beetje gedraagt en je hoop&vertrouwen eer aandoet ;-)
  6. Jeannet:
    18 maart 2024
    Spannend! Maar wat goed dat jullie het nu wel gaan proberen. Koop er kleine snoepjes bij, dan kun je hem belonen als hij het goed doet.
  7. Emelie:
    18 maart 2024
    Ach gossie Choco geen idee wat voor hond het is en ook zijn/ haar geschiedenis maar wat ik wel weet als " hondenmens" is geduld ,liefde, consequent en duidelijk en vooral met stem en aai en honden snoepje belonen na gewenst gedrag ! Vooral veel plezier met Choco en stuur maar foto en of filmpje wanneer je op pad gaat !!
  8. Daniëlle:
    18 maart 2024
    Ik heb nog geen foto gemaakt, wilde m niet op deze manier herinneren. Maar zal ik nog doen.
    We hebben morgen niet zo veel tijd en we gaan een paar dagen weg hierna.
    Maar later zijn we nog bijna een week hier. Dan ga ik dagelijks met m oefenen. Ben heel benieuwd.
  9. Rob:
    18 maart 2024
    Wow wat een avontuur weer maar ik vond het ook wel heftig om te lezen over Choco. Wel top dat je probeert wat je ermee kan ondanks de cultuurverschillen!
    Een paar tips:
    1) veel honden nemen de (on)rust van de mens tegenover hem/haar over. Doe je druk dan wordt de hond ook drukker uit enthousiastme, maar ga je rustig zitten dan zal een hond ook vaak na een tijdje rustig worden en bij je komen liggen (het kan even duren maar het lukt me zelfs met een adhd-teckel).
    2) honden raken meer energie kwijt met geestelijke inspanning dan met fysieke inspanning. D.w.z. een drukke hond wordt eerder moe en rustig van bijvoorbeeld een half uurtje zoeken van verstopte hondensnoepjes dan van een half uur wandelen. De combinatie is nog beter uiteraard.
    3) als het lukt om een Y-tuigje te kopen ipv een gewone halsband dan werkt het nog beter want daarbij kan je harder corrigeren zonder schade. Wat misschien wel nodig is bij een nog niet gesocialiseerde hond. Wel altijd positief belonen als tie het (per ongeluk) goed doet. Volgens recente inzichten is een (vaste) lijn van 3-5 meter beter dan een 1-2 meter lijn, want dan heeft de hond meer ruimte om te snuffelen (= geestelijke inspanning). Ook de route zelf mogen bepalen is geestelijke inspanning dus goed.
    Maar wellicht is altijd loslopen nog beter/makkelijker als dat daar gebruikelijk is. En misschien kijk ik nu wel teveel met westerse bril :-)
    Succes en hele fijne vakantie gewenst!
  10. Daniëlle:
    18 maart 2024
    Bedankt voor de tips. Ik ga een poging wagen.
    Morgen niet zo veel tijd en we gaan een paar dagen weg. Volgende nog bijna een week hier, denk ik. Dan wil ik wel iedere dag met m oefenen. Moet ik nog wel even overleggen.
  11. Emelie:
    18 maart 2024
    Prachtig om je reis ervaringen en plannen te lezen Een avontuur wat je goed doet! Heel veel plezier de komende dagen liefs Emelie
  12. Rudolphia:
    18 maart 2024
    Wat een onthaal de hele familie loopt uit en dan gelijk een uitje prachtig hoor.
    Heerlijk op dat meer en wat een mooi huis!!
    Wel een donker puntje hondje Choco wij kunnen het ons niet voorstellen gezien hoe wij tegen huisdieren aankijken.
    Ik hoop dat je wat te weeg kan brengen daar en die bench verleden tijd wordt.
    Lieverd geniet en laat ons maar mee genieten op afstand.

Jouw reactie