Van Priština naar Niš

30 juni 2023 - Nis, Servië

Vanmorgen vroeg vertrokken uit Pristina, waar zelfs de kinderen gescheiden naar school gaan. Want er wonen ook nog steeds Serviërs in Kosovo. Er zijn wijken waar maar 1 school is en dus verschillende tijdstippen voor de twee groepen kinderen. Dat schijnt nu wel hier en daar te worden opgeheven, maar nog maar mondjesmaat. Terwijl kinderen altijd gewoon met elkaar spelen, ongeacht taal, kleur of afkomst. Bleef iedereen maar kind wat dat betreft.

Er is een gezegde in Kosovo. In het Nederlands vertaald: 'politiek is een hoer.'

Nog wat andere weetjes over Kosovo: in de zomer komen veel gevluchte/geëmigreerde Kosovaren vanuit de wereld terug naar Pristina om te trouwen. Op iedere hoek is dan ook wel een bruidsjurken boetiek te vinden. Ook tandheelkundige klinieken zie je in Kosovo heel veel. Je kunt hier je gebit vrij goedkoop laten restaureren en daar wordt vanuit de hele wereld gebruik van gemaakt. Geen idee waarom daar...zoeken we op.

Via een geinig gebied met een natuurverschijnsel van steen (waar Gaudi zijn idee voor de Sagrada Familia vandaan had kunnen hebben) lekker vroeg in de middag in Niš (met 'v' op de S, dus spreek uit: niesje) aangekomen.

Het is een aangename 28 graden met een zacht briesje.

Er stond een bezoek aan een concentratiekamp op het middagprogramma. En een toren met schedels. Nou ik heb vaker zoiets bezocht (weet je nog Ser: Terezienstadt en Cambodja). En heb geen zin in die sfeer nu.

Ik sla dus over en neem liever de tijd voor de stad en een pilsje in het park.

Eind van de middag kreeg ik een appje van Rachel of ik zin had om met haar en Roza mee de stad in te gaan, wijntje drinken en eten.  Dat was weer erg gezellig.

Morgen een busrit van 3 uur terug naar Belgrado en dan is dit avontuur bijna weer voorbij.

20230630_095141

20230630_101344

20230630_100848

20230630_101014

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rudolphia:
    1 juli 2023
    Ik heb idd een docu gezien dat er 1 school was en in de ochtend en middag door Servië en Kosovaren werd gebruikt
  2. Daniëlle:
    Bizar toch...
  3. FRANK KALKHOVEN:
    1 juli 2023
    Wat een gekke wereld is het toch, met al die oorlogen en geloven, en inderdaad bleven alle volwassenen maar kind, dan zou de wereld er een stuk leuker en vriendelijker uit zien, maar goed het is niet anders, en groot gelijk dat je al die ellende niet wilde zien, qua schedels e.d. maar lekker de stad in voor een koude klets, en daarna ook nog eens lekker met wat reisgenoten wijntje drinken en hapje eten in de avond, nou mop jouw vakantie is weer bijna teneinde, was weer leuk om je te volgen met al je leuke verhalen en foto's, ik zou zeggen voor straks goede terug reis en tot gauw 👍💞🙋‍♂️
  4. Emelie:
    1 juli 2023
    Ja klinkt niet hoopvol van generatie op generatie doorgeven van vijandsdenken, helaas. Ik zit in de thalys naar Parijs en dan verder naar Nevers, filosofie week thema : waar ben je thuis....liefs Emelie
  5. Daniëlle:
    1 juli 2023
    Goede reis, Emelie. Veel plezier en mooie gesprekken!
  6. Babette:
    1 juli 2023
    Wat een afwisselende, maar vooral indrukwekkende reis heb je gemaakt zeg!
    Heb genoten van je verhalen en foto’s.
    Hier zal je nog veel aan terugdenken volgens mij.
    Nu nog even genieten in Belgrado!
    En een hele goede terugreis gewenst 😘
  7. Daniëlle:
    1 juli 2023
    Thanks en zullen we nog wat plannen vóór oktober met Pura Diva's? Op beter na jullie vakantie?
  8. Kitty:
    1 juli 2023
    Zo dichtbij en zo’n andere wereld. Bedankt voor je mooie verhalen (over soms ook minder mooie dingen natuurlijk..) en alvast goeie reis terug na Belgrado!
  9. Daniëlle:
    Bedankt, Kitty. Zie je van de week op kantoor....🤪
  10. Suzanne:
    1 juli 2023
    Wat een indrukwekkende reis, die verdeeldheid is echt bizar. Zo’n verscheurd gebied. Lekker dat je gekozen hebt voor dat pilsje en het park want de heftigheid is al zo aanwezig en top om zo met je reisgenoten te genieten. Fijne reis naar Belgrado!
  11. Daniëlle:
    Bedankt, Suus.
  12. Jeannet:
    1 juli 2023
    Dank je wel voor je mooie verhalen en een goede thuiskomst.
  13. Daniëlle:
    1 juli 2023
    Graag gedaan 😁, bedankt en veel plezier woensdagavond.
  14. Serge:
    1 juli 2023
    Hi Daan, je hebt groot gelijk. Even wat luchtigers na al die zware kost. Daar ben je nu lekker van aan het genieten. Goede terugreis dadelijk en het was al met al een diverse trip met mooie landschappen met goede verhalen door jou geschreven. Zie je volgende week. Kus Ser
  15. Daniëlle:
    👍tot de 8e! 😀
  16. Annie:
    2 juli 2023
    Je bent weer een ervaring rijker en heb je laatste dag op een leuke manier kunnen afsluiten. Ik wens je een goede thuisreis. Gr. ook van Alle
  17. Daniëlle:
    2 juli 2023
    Bedankt. We bellen van de week. Ben erg benieuwd hoe het gaat.