Prachtig Montenegro

28 juni 2023 - Morača, Montenegro

Montenegro dankt zijn naam aan de zwarte bergen die zeelui zagen als ze de kust naderden. Het binnenland is echter prachtig groen.

Na een aantal middeleeuwse en Romeinse ommuurde steden gingen we wat meer de natuur in. Twee dagen door Montenegro met indrukwekkende wegen door de groene bergen met schilderachtige  vergezichten. Varen op het Skardar meer en een verfrissende duik/sprong vanaf de boot. Heerlijke verkoeling, want het was knap warm. Boven de 30 graden.

Gisteren eerst naar de Niagara waterval (ja, zo heet ie echt) bij Podgorica, de hoofdstad van Montenegro. De waterval lijkt op een miniatuur versie van die in Canada/VS, erg mooi ook. Het is de uitmonding van de rivier Moraça, die we met onze bus berg op tientallen kilometers slingerend gevolgd hebben. De Moraça die we maar bleven zien in een steeds diepere kloof onder ons. Dat was indrukwekkend mooi.

De Morača rivierkloof scheidt het Moračke planine gebergte van het Sinjajevina gebergte. Het is spectaculair om daarop te rijden. Heel tof zo van het eindpunt van een rivier deze terugvolgen de bergen in. Dan is in de bus zitten helemaal niet erg, maar een vermaak op zich.

We reden naar Biogradsa Gora nationaal park, waar we een mooie wandeling konden maken van een uur rondom het meer  Vooral het heldere water dat groen/blauw kleurt maakt het een mooi geheel.

Inmiddels in Kosovo beland, waar de Islam beleefd lijkt te worden zoals je bij Katholieken in Nederland veel ziet. 'Katholiek opgevoed, dus Katholiek, maar verder....' Geen hoofddoeken hier.  Naar de moskee ook niet persé altijd. Gewoon relaxed en dat maakt dat je je niet zo'n vreemde eend in de bijt voelt  Ik wist niet wat ik er van moest verwachten met 90% Islamitische bevolking. Morgen naar de hoofdstad Prstina, benieuwd hoe het daar is.

Voor een kort filmpje van de kloof: Filmpje Moraça Kloof

20230627_100906

20230626_150857

20230627_155954

20230627_163523

1. Emelie:
    28 juni 2023
    Jeetje Daan wat een prachtige dag in Montenegro en het Gora National park wat een schoonheid ja heerlijk in de bus zo'n tocht door de bergen Genieten en dan ook nog een wandeling rond een meer Super Super ! Heel fijn dat je zoveel prachtigs ziet en van geniet!! Liefs Emelie
  2. Daniëlle:
    28 juni 2023
    Ja best een gebalanceerde reis zo. Een pittig reisschema, maar wel afwisselend en veel moois te zien op de Balkan. Liefs, Daan
  3. FRANK KALKHOVEN:
    28 juni 2023
    Hallo Moppie, wat heb je weer een heerlijke dag achter de rug zeg, en wat kan jij toch heerlijk weg tikken met je verhalen, echt een genot om het elke dag te lezen en mee te maken, maar goed, dat je goed kon lullen wist ik, haha, maar je moet reisverslag geefster worden, en lekker de wereld rond toeren met je laptop :) , maar alle gekheid op een stokje wat is het daar mooi en vredig allemaal, als je er nog nooit geweest ben, zoals ik, dan heb je toch een heel ander beeld van dat soort bestemmingen, had een beeld van somber grauw en goor allemaal, en zeer stugge mensen, en aan zulk natuur had ik helemaal niet gedacht, nou Moppie, geniet er van zolang het nog kan hoor, voor je het weet, sta je weer stoom te blazen met die gekke gozer uit Capelle haha :)

nou tot de volgende reis verslag, ben zeer benieuwd naar de Hoofdstad ?

xxxxx
  4. Daniëlle:
    28 juni 2023
    Hahaha, lekker ding ben je toch hè. Nou 1 ding is wel een feit: in de hotels is altijd wel iets Iets kapot, een douchekop die niet blijft hangen, een half overgordijn, dooie nachtvlinders en/of vliegen en spinnen in de douche, op de grond en tafel....altijd wel één ding dat je anders zou willen. Maar ja, ik kan het wel van me afzetten en een beetje laten. Anders heb je het hier wel moeilijk hahaha.
  5. Daniëlle:
    28 juni 2023
    Oh...en vandaag een wc bril die los op de wc ligt. 🤣
  6. Daniëlle:
    28 juni 2023
    En een lamp die het niet doet...
  7. Suzanne:
    28 juni 2023
    Wow Daan wat een prachtige foto’s en wat heb je veel gezien en beleeft. De natuur is prachtig! Heerlijk ook om weer even uit de stad te zijn en zo te reizen. Ik ben. Heel benieuwd hoe Kosovo eerder is. Geniet ervan en neem ons fijn met je mee op reis. Erg fijn om je te volgen!
  8. Daniëlle:
    28 juni 2023
    Morgen gaan we naar Pristina, de hoofdstad van Kosovo. Volgens de reisleidster een 'dust hole' hahaha. Ben benieuwd, want ze is nogal goed in verwachtingen laag houden en rampspoed vertellen op momenten dat je denkt; even niet handig nu.
  9. Annie:
    28 juni 2023
    Heb weer genoten van je verslag alsof ik er zelf bij bent. Een prachtig landschap en een heel andere cultuur. Geniet er nog van voor dat je het weet is het voorbij. Gr.
  10. FRANK KALKHOVEN:
    28 juni 2023
    hahaha, lekker ding van 62 jaar :) , maar wat klote al die kapotte dingen in die hotels, maar goed het is tenslotte een plek om te slapen, jullie zijn toch de gehele dag op pad met z'n alle, maar ik had op even wat hotels bekeken daar, dat zijn van die 5 * hotels, nou die zijn best prijzig allemaal hoor, maar heb je geen gereedschapskist meegenomen hahaha, lekker klussen tussen al die bedrijven door ( geintje ) en wel uitkijken he met die wc bril, je heb er zo een scheurtje bij :)
  11. Daniëlle:
    28 juni 2023
    Hahaha...nou wij zitten niet in 5 sterren hoor. Hooguit 2 a 3 en dan ook nog Balkan sterren hè. Maar het eten en de wijn en bier is dan wel erg goedkoop bij het hotel.
  12. FRANK KALKHOVEN:
    28 juni 2023
    Kijk beter 3 * slapen, en voor 5* eten en drinken, dat laatste vind Jan weer interessant 😄🍺, en ik het eerste 🥘 😉, maar vind het wel een leuke bestemming denk ik voor ons, lekker eten drinken leuke straatjes terrasje en ook nog lekker zwemmen, en dan een klein beetje cultuur opsnuiven 😉🤣🏞🕌⛪️
  13. Serge:
    29 juni 2023
    Hi Daan, Montenegro klinkt als de moeite waard als ik je verhaal zo lees. Authentiek en klassieke cultuur bezienswaardigheden gecombineerd met een geweldig landschap. Klint goed. Kosovo lijkt mij erg interessant. Het is de bakermat van strijd geweest vooral voor de Serviers. Nog niet zo lang geleden waren er behoorlijk wat spanningen tussen kosovaren en serviers ivm fout gelopen verkiezingen. Ben benieuwd wat je aan gaat treffen qua samenleving. Daan reis ze nog en veel plezier.