Monteverde

14 juni 2022 - Monteverde, Costa Rica

Inmiddels al 2 nachten doorgebracht in Monteverde. Gisteren last van de tropische golf gehad die over de pacifische kant van Costa Rica raast. De westkant dus waar we nu zijn. De hele dag regen met af en toe uitschieters naar hele heftige plensbuien. De wandeltocht over de hangbruggen in Monteverde National Parc was mooi, maar kwam daardoor niet helemaal tot zijn recht. Dieren verschuilen zich ook. Net als wij onder onze poncho's.

'S middags dan maar met Babette de kroeg in. Paar biertjes gedronken. En toen het uiteindelijk alleen nog miezerde een kijkje genomen in het kikkercentrum. Dieren achter glas, maar toch erg leuk met een gids. Ze hebben de ruimte en hun natuurlijke ritme wordt niet verstoord. 'S avonds zijn we er nogmaals heen gelopen, heuvel op heuvel af, om het mooiste kikkertje ter wereld (denk ik) in zijn volle kleuren te zien. We mochten met hetzelfde kaartje terugkomen om de nachtkikkers wakker te bekijken.

Stonden we daar, twee volwassen vrouwen helemaal gelukkig te zijn om zo'n prachtig beestje te kunnen bewonderen. We hopen bij de avondwandeltocht nog in het wild te zien. Dat is natuurlijk net wat mooier, maar toch.

De roodoogmakikikker, echt een wondertje van de natuur.

Overdag slaapt hij op of onder een blad, net waar hij zin in heeft. Met zijn zuignappootjes kan hij ondersteboven aan een blad slapend blijven hangen.

Dan is hij bijna niet te zien, want met zijn ogen dicht zie je het rood niet. En met zijn ingetrokken pootjes ook de kleuren op zijn zij en pootjes niet. Dan is hij soms bijna dezelfde kleur groen als het blad.

Maar vanaf een uur of 6 wordt hij wakker en dan is hij prachtig! Kijk het filmpje en de foto maar.

Voor de liefhebber nog wat weetjes over kikkers in het algemeen en Costa Rica in het bijzonder:

- de vrouwtjes zijn een flink stuk groter dan de mannetjes (is ook logisch, want de mannetjes zitten op de rug tijdens het paren. Dat zou andersom lastig zijn 😀)

-  de kleur van de kikkers zegt niet altijd iets over de giftigheid. De giftigste kikker in Costa Rica is een simpel bruin kikkertje met een streepje op zijn huid.

- dagkikkers zijn giftig, de meeste nachtkikkers niet (Dus ook de roodoog niet!)

- kikkers die in gevangenschap gehouden worden zijn sowieso niet giftig. Ze zijn namelijk niet van nature giftig. Ze worden giftig doordat ze van giftige planten eten.

-pijlgifkikkers worden zo genoemd omdat indianen het gif van die kikkers op de punt van hun pijlen deden om te jagen en zichzelf te verdedigen.

- de groen/zwarte pijlgifkikkertjes zijn aan de Caraïbische kant groen met zwart (m.a.w: iets meer groen dan zwart) en aan de Pacifische kant zwart met groen (m.a.w: iets meer zwart dan groen. En dat verschil zie je duidelijk, het is geen zebra grapje, zeg maar 😊)

- van sommige kikkersoorten eten de vrouwtjes de mannetjes na het paren op (net als de spin, de zwarte weduwe)

Vanmorgen was het droog en hebben we een mooie wandeling van 3 uur met een gids met telescoop gemaakt. Heel tof! Niet iedereen ging mee en we zijn opgesplitst. Dus maar 7 mensen per gids. Dat was super!

Van alles gezien: toekan, klokvogel, neusbeertje, gordeldier, kolibries, vlinders, tarantula en andere kruipsels. Sommige foto's volgen nog, want die zijn door de telescoop genomen met 1 telefoon. Die moeten nog doorkomen.

Oh ja...en gisteren een klein aapje uit de boom zien vallen van flinke hoogte (meer dan 12 meter) helemaal naar beneden. Dat vind ik een heftig moment, dat ik steeds voor me blijf zien. De rest van de apengroep reageerden totaal niet. 1 keek wel even naar beneden, maar liep ook stil door. Vooral om dat stille doorlopen zijn er 2 scenario's:

1) van Marc onze reisleider: kan zijn dat een nieuw mannetje de groep heeft overgenomen en dat kleintje naar beneden heeft gegooid uit dominantie. Dat schijnen ze dus soms te doen.

2) van Samuel onze gids van vanmorgen: heel waarschijnlijk was het aapje ziek. Om de rest van de groep niet te infecteren of te belasten wordt het uit de groep verwijderd. En ja...dus naar beneden gegooid. Anders was zijn moeder wel gaan kijken.

Ik neig meer naar het scenario van Samuel. Vind het ook een iets beter te verteren  verklaring, eerlijk gezegd. Hoewel het eerste ook vast voorkomt, hoef ik dat niet te hebben gezien. 😏

1. Kitty:
    14 juni 2022
    Wat is de natuur wreed! En mooi tegelijk! Wreed mooi dus. Die kikker, prachtig en die plakhandjes en kleuren. Maar ook, zo’n aapje, wat triest. Zo is de natuur, we kunnen er niets aan doen. Misschien dat wél iets doen zelfs overall slechter zou zijn. Misschien is dat wel typisch menselijk, dat we voortdurend onze keuzes afwegen, overwegen, het lot willen sturen. Mm, heb je me toch weer in een filosofische stemming gebracht! (Niet erg). En een heel goede beslissing om een biertje (zeg maar bier) te gaan drinken als het regent. Prettige voortzetting daar!
  2. Rudolphia:
    14 juni 2022
    Ik sluit me helemaal bij Kitty aan maar zou ook de neiging hebben dat aapje te helpen maar zou idd niet goed zijn.
    Je maakt wel beide kanten van het klimaat mee. Van🌞 fikse buien in.
  3. Daniëlle:
    14 juni 2022
    Nee, helpen is zéker niet goed. We zagen m ook niet liggen...gelukkig (denk ik dan even egoïstisch, zou nog heftiger zijn).
    @Kitty, wij hadden het er ook met wat mensen over, hoe anders wij mensen met zieken omgaan. En welke gevolgen dat heeft voor onze aarde. Politiek totaal incorrect, maar filosofisch wel een erg interessant vraagstuk.
    Er zijn wel mensen in deze groep waar over dat soort dingen leuk te praten valt. Onder het genot van een bier(tje) of mojito (die laatste zijn hier vaak een stuk goedkoper dan bij ons, behalve in de zeer toeristische plekken)
  4. Suzanne:
    15 juni 2022
    Ach dat aapje! Wat heftig! Wat een prachtige kikkers 🐸 heerlijk die weetjes en wat zijn jullie bikkels door de heftige regen maar ook passend zo in dat woud. Mooi om de natuur zo in de volle beleving mee te maken!
  5. Serge:
    15 juni 2022
    Hi Daan, naast de natuur moet natuurlijk ook de alcoholische cultuur verkent worden. Goed dat je daar ook je bijdrage aan levert haha. De natuur is prachtig zoals je het beschrijft maar ook wreed zoals wij ook wel weten. Overigens is de mensheid net zo wreed die we meestal niet als onderdeel van de natuur zien maar dat terzijde.

Apart dat die kikkers giftig worden door wat ze eten en er toch niet aan bezwijken. De natuur heeft zijn ondoorgrondelijke manier van doen. Veel plezier nog daar en ga je nog naast de natuur andere bezienswaardigheden bezoeken? Ik weet niet of er tempels en dergelijke zijn in Costa Rica. Nou we lezen het vanzelf wel en geniet ervan. Gr Ser
  6. Jeannet:
    Schitterend die natuur.
  7. FRANK KALKHOVEN:
    15 juni 2022
    Hallo moppie, Wat maken jullie weer veel mee, regen zon wind tropische buien, en alles trotseren jullie super hoor, en wat een rot ervaring van zo'n aapje uit die boom, maar oke moeder natuur zal daar wel haar bedoelingen mee hebben moet je maar denken, en wat een mooie kikkers qua kleur e.d., en wat steken wij er weer war van op, van jouw verhalen en uitleg, nou blijf genieten, en wel af en toe de kroeg in hoor ook gezellig 🍻😆🤣
  8. Daniëlle:
    15 juni 2022
    @Serge: Costa Rica heeft helaas geen tempels. Het is een katholiek land, waar kerk en staat niet geschriden zijn. Af en toe een verdwaald kerkje, maar zelfs dat zijn betonnen gebouwen. Überhaupt geen mooie gebouwen hier. Echt alleen maar natuur.
    Dat wist ik van te voren hoor, dus voor mij geen tegenvaller.
    Dan zou Sri Lanka eerder een aanrader zijn, dan heb je en de prachtige natuur en tempels.