San Pablo, Laguna

18 maart 2024 - San Pablo, Filipijnen

En dan zit je ineens (nou ja 'ineens', na 10,5 uur vliegen en een nacht in Guangzhou en nog eens 2,5 uur vliegen) bij je collega thuis in de Filipijnen.

Het was een warm onthaal op het vliegveld van Manilla van Aleli, haar 2 zussen en 3 neven. Met de gezamenlijke familie-bus maakten ze er meteen een dagje uit van.

Meteen heerlijk gegeten, boodschappen gedaan en al wat van de omgeving gezien. Vanmorgen om half 8 zaten we al op een bamboe vlot op een van de meren aan de verse kokosmelk.

Gastvrij als ze zijn stonden ze erop dat ik de master bedroom nam. Met een massagestoel en jacuzzi. Wat een luxe.

Voel me hier erg welkom en fijn.

En ook al een beetje nuttig gemaakt met het zaden van nieuwe sla. Ze hebben een flinke greenhouse met sla en tuin vol fruitbomen en komkommerplanten.

Helemaal fijn hier...op 1 dingetje na...hoe ze hier met honden omgaan.

Eentje zit de hele dag aan een touw en blaft de halve dag.

En een jonkie van 1 jaar zit continu opgesloten in een kleine bench buiten. Kan 3 stappen zetten. Die springt steeds hoopvol hoop als er iemand voorbij komt. Wil er zó graag uit. Maar ze vinden m te druk en dus is hij gedoemd tot dit leventje in een bench.

Ze vertelde nog dat haar zoon een keer vroeg of hij eruit mocht, omdat het toen het hondje zijn verjaardag was. Echt zó zielig. Ik kijk op hem uit vanaf mijn raam. Arm beestje. Heb daar al wat traantjes om gelaten. Pfff....

Ik heb het er met Aleli over gehad, maar volgens haar is het ok zo, want 'hij heeft al een grotere kooi dan eerst.'

Ik vroeg waarom ze die honden had. Ze heeft ze gekregen. Ze wilde ze niet, maar 'nee' zeggen tegen een krijgertje is hier not done.

Ik hou er maar over op, ben er nu een paar keer over begonnen, moet het parkeren en accepteren dat het er hier anders aan toe gaat.

Je kun niet al het leed van dieren en mensen te veel aantrekken, anders doe je geen oog meer dicht. Maar vind het wel heel moeilijk om aan te zien...

Voor de collega's die dit misschien lezen: wil je er ajb niet met Aleli over beginnen, want dat voelt dan weer onbeleefd. Heb het met haar zelf besproken en het is hier zoals het is.

1. FRANK KALKHOVEN:
    18 maart 2024
    He Hallo Moppie, blij dat je goed bent aangekomen in het Verre Oosten hoor, na zo'n lange reis, en wat een onthaal daar zeg, en wat een gastvrije ontvangst, maar oké die mensen zijn daar meestal heel gastvrij, heb het zelf ook mogen ervaren, en leuk he die busjes van aluminium platen zal ik maar zeggen, met al die kleurtjes er op, en ook al lekker gegeten en een vlot tocht al gemaakt, jij gaat daar genieten hoor zeker weten, en wat een mooi huis is het, je ziet ook heel veel het tegenover gestelde ervan hoor, want het is er ook armoe, maar goed je moet het allemaal maar over je heen laten te komen en er met volle teugen van genieten, en wat die hondjes het is nu eenmaal zo, bij ons zijn huisdieren meer kindjes geworden, die worden vertroetelt e.d., maar daar zijn het gewoon buiten beesten , maar het blijf zielig hoor dat weet ik, zelf ook gezien, maar gelukkig deze hebben nog eten en worden niet geslagen en getrapt zo als vele honden daar, ook op straat in de grote steden, nou Moppie, super leuk dat je weer een reis verslag doe van jouw belevingen, ik hou je weer lekker in de gaten over je wel en wee daar, nou ga lekker genieten van alles de natuur het eten en de lieve mensen
    Frank en Janneman :) xxxxxxx
  2. Daniëlle:
    18 maart 2024
    Hé moppie, je bent er alweer snel bij.
    Altijd fijn om weer contact te hebben. Liefs, xxx
    Bijna generale! De dag nadat ik terugben. 🤪
  3. Kitty:
    18 maart 2024
    Ha je nieuwe avontuur is dus begonnen! En meteen al die cultuurclash, wat confronterend kan ik me voorstellen, maar je conclusie is de juiste… het siert je dat je je zorgen maakt om de dieren. Wat fijn dat je bij Aleli uitgenodigd was (al langere tijd, vertelde je al). Die gastvrijheid is dan weer enorm mooi! Daar kunnen we hier wel wat van leren. Hoe meer je hebt, hoe moeilijker je kan delen - hoe banger je bent om het kwijt te raken, rare paradox. Ik kijk uit naar je verdere belevenissen en rake observaties.
  4. Daniëlle:
    18 maart 2024
    Hé Kitty, jij bent ook weer van de partij! 😀 Altijd fijn om jouw reacties te lezen. De gastvrijheid is inderdaad enorm. Heb ook wel het gevoel dat het ze soms zelf vermoeid. Lijkt alsof het persé moet.
    Nee zeggen is hier erg onbeleefd, begrijp ik. Ze heeft vaker gasten die vragen of ze langs mogen komen. Dan kan ze gewoon geen 'nee' zeggen, vertelde ze.
    Nou ja, ik had er niet om gevraagd...ze bood het zelf aan. Maar ze had niet helemaal verwacht dat ik er op in zou gaan, geloof ik. Hahaha...
    Dus ja wij kunnen gastvrijheid leren en zij kunnen ook leren wat meer 'nee' zeggen of eerlijker zijn over wat ze werkelijk willen.
    Er wordt hier ook een hoop gedaan omdat er anders geroddeld wordt, daar ben ik wel al achter. Vind het wel leuk om te ervaren bij iemand thuis hoe het er werkelijk aan toe gaat. De cultuurverschillen. Hoewel het soms ook even behoorlijk slikken is.

Daar kwam ik vandaag achter, ze maakte er een grapje over
  5. Suzanne:
    18 maart 2024
    Jeetje Daan wat heerlijk op de Filipijnen! Wat een ongelofelijk avontuur weer en wat fijn met je mogen meereizen! Heerlijk ook dat je meteen al in de weer bent met het planten van de sla! Ik ben echt heel benieuwd naar het land, de mensen, de gebruiken. Wat je schrijft over de honden kan ik mij zo goed voorstellen maar je hebt het gezegd en ook prima om het dan te laten. Heeeeeel benieuwd! Hoe lang blijf je?
  6. Jeannet:
    18 maart 2024
    Op de honden na (ik begrijp dat dat als een steen op je maag ligt) klinkt het allemaal geweldig.
  7. Annie:
    18 maart 2024
    Hoi Danielle, zo als je weet hebben wij ook honden gehad. Ik zou er ook niet tegen kunnen.
    Laat het je vakantie niet bederven. Al is dat wel moeilijk
  8. Serge:
    19 maart 2024
    Hoi Daan, je bent aangekomen in het mooie Filipijnen en de Aziatische gastvrijheid is je al goed toebedeeld met de mooiste kamer en al het eten wat je wordt toegestopt. Kunnen wij nog wat van leren zullen we maar zeggen. Dat met de hond kan ik mij voorstellen dat dat zwaar op je maag ligt en binnenkort mag Choco er dus uit. Dan heb je al weer wat goeds voor elkaar. Wie weet waar dat weer verder toe leidt. En je bent al op stap geweest daar en al bezig om je nuttig te maken aldaar. Veel plezier daar nog en geniet van deze levenservaring. Ik ga je verhalen nu zeker lezen en volgen maar je zat in mijn spamfilter. Kus Ser

Jouw reactie