Volle toeristische dagen

24 maart 2024 - Bohol, Filipijnen

Dat waren 2 pittige dagen met heel veel reizen.

Aleli en Patrick hebben heel erg hun best gedaan om het me naar de zin te maken en dat waardeer ik enorm. Erg vermoeiend is het wel.

Gisterochtend een heerlijke duik in zee genomen voordat om 10:30 de dollemansrit begon:

- met tricycle naar boot

- met boot naar de haven van Boracay

- met tricycle van haven naar vliegveld

- met vliegtuig naar Cebu (eiland wat zuidelijker)

- vanaf Cebu vliegveld direct een taxi in van 16:00 tot 20:00 voor een stadstour, wat uiteindelijk meer file rijden werd door de mega drukke stad.

Na 1,5 uur rijden ergens bij een uitkijkje terechtgekomen. Uiteindelijk op een hele mooie plek gegeten met uitzicht over de verlichte stad.

Om 21:15 in Airbenb appartement aangekomen en binnen 5 minuten in slaap gevallen.

Om er on 04:30 alweer uit te gaan, want om 05:00 alweer de deur uit om om 06:00 uur de ferry te nemen die ons in 2 uur naar Bohol bracht.

Daar wederom een privé taxi die ons uiteindelijk weer om 16:15 bij de haven afzette voor de 2 uur durende terugvaart.

Beetje gesloopt nu wel.

Morgen om  8 uur de deur weer uit om naar het vliegveld te gaan voor de terugvlucht baar Manilla. Waar we in de spits er wel weer een paar uur over doen om bij Aleli thuis in San Pablo aan te komen.

Het voelt alsof ik al 3 weken van huis ben...en richting huis gaan zou ik op dit moment even niet erg vinden, eerlijk gezegd.

Gelukkig slaap ik goed wanneer het moet en kan ik goed in het moment blijven. Want overprikkeltheid ligt op de loer voel ik.  Even een paar dagen pas op de plaats.

Het hoogtepunt van deze 2 dagen zou het Tarsier Sanctuary zijn, dacht ik....

De opvang van de Tarsier (in Nederlands het spookaapje genaamd). Een klein aapje van 8 tot 12 centimeter met grote ogen.

Helaas is dit gewoon een bedrijf dat voor foto's voor toeristen gaat.

Ik vroeg al aan Patrick van te voren: hoe doen ze dat? Trasiers zijn nachtdieren, wij komen hier midden op de dag? Hij zei dat hij dat niet wist, maar later bleek wel dat hij hier al eerder geweest was. Toch een beetje naïef. Of Aziatische 'zal wel, alles voor een leuke foto, wat maakt het uit.'

Die beestjes zitten op plekken onder of in gevouwen bladeren (alsof ze die zelf kunnen vouwen!) met hun ogen open. Het zijn nachtdiertjes die overdag in holletjes bij de grond slapen en er 's nachts uitkomen. Dus die zijn daar neergezet. Dat kan gewoon niet anders. Er staan zelfs medewerkers bij om een foto van je te maken met zo'n beestje.

Super leuke beestjes en ja, ik heb er in mijn enthousiasme ook foto's van gemaakt. Pas toen ik naar buiten liep besefte ik dat dit toch echt niet goed kan zijn. Heb gegoogled en er zijn meer mensen het met me eens.

Het zijn stress gevoelige diertjes, dus echt niet ok!

En nogmaals: Aleli en Patrick doen hartstikke hun best en ze hebben niet overal een Partij van de Dieren die je (ongeacht of je er op stemt of niet toch) bewuster maken, zullen we maar zeggen. Of misschien wat minder interesse en of gevoel voor.

En ik heb me ook niet met het programma bemoeid, niet van te voren gezegd dat ik niet van dit soort dingen hou.

Maar op dit reisblog wil ik wel graag eerlijk zijn.

Straks weer vroeg naar bed na deze vermoeiende dag en morgen gezond weer op! 😃

Op naar Manilla en San Pablo en...Choco, die nog veel in mijn gedachten is.

1. Rob:
    24 maart 2024
    Zo dat klinkt wel heel druk met al dat reizen met veel prikkels/indrukken. In de Filipijnen spookaapjes die hun rust niet krijgen, klinkt als de overprikkelde puppy-yoga-puppies in NL ook zo schattig maar niet heus (tenzij je je eigen puppy meeneemt die ervoor/na wel rust krijgt). Goede reis terug en knuffel aan Choco!
  2. Daniëlle:
    25 maart 2024
    Yoga-puppies? Daar had ik nog niet van gehoord. Wat een maf gedoe joh.
    Maar ik las dat er al aan gewerkt wordt om dat aan te pakken.
    Is dat komen overwaaien ergens vandaan?
  3. Rudolphia:
    24 maart 2024
    Wat een druk programma maar zo lief dat je zoveel mogelijk mooie plekjes willen laten zien.
    Ik dacht gelijk hetzelfde als Rob over de yoga puppy's die mogen ook niet slapen en dat gebeurd gewoon hier.
    Straks lekker bijkomen met Choco dat zal je goed doen!
    Goede vlucht naar Manilla en dan file rijden op naar Choco. 😘
  4. Emelie:
    24 maart 2024
    Hoe meer je weet over dierenleed hoe misselijker je wordt hier en overal in de wereld.Kreeg van mijn kleinzoon Sem een video waar hij samen met een tijger zat en tijger grommend. Ik dacht heel naïef een nagemaakte tijger met gromgeluid maar nee een echte helemaal getemd voor toeristisch vermaak .Sem vond het stoer en laat het vol trots zien en ik zeg het mijne ervan.....Alles van waarde is weerloos!
  5. Daniëlle:
    25 maart 2024
    Ai...op de foto met tijgers, nee dat is ook niet best.
    Ik heb een volwassen collega van in de 40 die dat nog steeds stoer vindt. Daardoor blijft het in stand.
  6. FRANK KALKHOVEN:
    Hallo Moppie,

zo dat was me een trip zeg, maar oke je zie wel veel wat andere mensen misschien zo aan zich voor bij laten gaan, en dat met zulke gidsen, maar inderdaad wel heel erg druk en veel, en ja dat je mie ben dat geloof ik graag, toen wij 4 weken door de Filipijnen zijn gereisd, waren we ook moe van alle indrukken en de drukte overal, zeker in de grote steden en Manila , ook de smoky mountens daar soor krotten wijk aan de rand van manilla vreselijk om te zien, maar gek genoeg wil je het ook zelf meemaken en zien, en ja dan die files daar, om gek van te worden, maar de natuur daar en de lieve mensen en het lekkere eten maak alles weer goed :) en dan straks lekker uitrusten met Choco, en je weer voor bereiden op de terug reis, want die is ook niet misselijk hahaha, nou Mop, geniet er nog even van, en zo super lief van die mensen dat ze jouw alles willen laten zien

dikke knuffel Jan en Frank
  7. Kitty:
    24 maart 2024
    Wat maak je veel mee! Inderdaad proberen in het moment te blijven. Je hoeft niet overal iets van te vinden, het is ook buiten je cirkel van invloed maar 1 ding is zeker: ik ga die spookaapjestour (als van toepassing) niet doen door jouw review, dus toch invloed :-) De wereld is mooi en lelijk tegelijk, zoveel cultuurverschillen ook en dus andere meningen over wat lelijk of mooi is. Je zette me weer aan het denken! Safe travels.
  8. Daniëlle:
    25 maart 2024
    Je hebt helemaal gelijk Kitty, we hoeven niet overal iets van te vinden. Als je ergens een gevoel bij hebt, dan moet je daar wel mee dealen. Er afleiding van vinden en het loslaten. Of actief aan de slag om het structureel veranderen. Ik heb wel grote waardering voor mensen die daar hun leven aan wijden.
  9. Annie:
    24 maart 2024
    Je hebt weer van alles gezien en beleefd. Ik word al moe als ik het allemaal lees. Niettemin onvergetelijk. Je tante Annie
  10. Daniëlle:
    26 maart 2024
    Hahaha...ja vermoeiend is het wel ja. Gelukkig slaap ik goed. Dan begint iedere dag weer met goede energie.
  11. Serge:
    25 maart 2024
    Hi Daan, je maakt wat mee deze trip zullen we maar zeggen. Ik kan me voorstellen dat je dit veel doet. Nu goed, geniet er nog van en dan dadelijk weer op huis aan. Je bent er in ieder geval even tussen uit geweest.
  12. Daniëlle:
    26 maart 2024
    Hi Ser, ja het is wel bijzonder om het eens op deze manier te doen. Het blijft toch ook Azië hè, je kent het wel. Van prachtige witte palmstranden naar chaotische stadsgekte. En van mensen die in bij elkaar gevouwen karton wonen, tot villa's achter hekken.

Jouw reactie