Laatste dagen in de Filipijnen

30 maart 2024 - Laguna, Filipijnen

Voor Choco is het hier kortweg onbegrijpelijk en volkomen, hartverscheurend ruk!!! (Ik heb het al privé gedeeld toen dat ff nodig was dus ga het hier niet herhalen, ik kan niet anders dan hem loslaten) maar voor mij zijn Aleli en haar familie fantastisch geweest.

Vandaag om 05:30 met Aleli, haar man en zoon, zwager en vrouw + dochtertje van 2,5  en lieve schoonmoeders ('Mama') naar Laiya gereden een plaats aan de kust. Met een koelbox vol eten en drinken. Hebben ze daar speciaal voor mij een bootje gehuurd zodat ik kon snorkelen. Omdat ze weten dat ik dat leuk vind, terwijl ze zelf op Aleli's zwager na, niet kunnen zwemmen. Voel me soms een  beetje bezwaard, maar goed, ik geniet er maar gewoon van ook.

Latiya beach report

Dagje strand met de familie

Gisteren met Aleli en 'Mama' 7 kerken bezocht ivm goede vrijdag. Bij iedere kerk 2 van de 14 staties bezocht en daar gebed gelezen.

Hierbij wat uitleg: "De kruisweg (via crucis) is een traditie uit het christendom waarbij gelovigen biddend en zingend langs veertien afbeeldingen (staties) van de lijdensweg van Jezus trekken. In met name katholieke kerken zijn hiervoor langs de binnenmuren schilderijen of beeldhouwwerken geplaatst die de lijdensweg uitbeelden, van de veroordeling door Pontius Pilatus tot de kruisiging op de heuvel Golgotha."

Alelibleest het gebed dat hoort bij de betreffende statie

Er zitten hele oude kerken bij

1 van de 14 staties

Sommige staties staan buiten

In één van de kerken was een koor prachtig aan het zingen. Zó mooi dat ik het niet droog hield. Aleli stond ook met tranen in haar ogen.

Ik moest aan mijn moeder denken. Zij was niet gelovig, eerder anti-geloof voor alles wat niet tastbaar of zichtbaar was. Toch vertelde ze op een dag dat ze toen ze in een diep dal zat (ik was al een eind in de 20 toen dat gebeurde) ze de stem van God had gevoeld van binnen die haar kalmeerde en zei dat het hoe dan ook goed zou komen. Sindsdien was ze er van overtuigd dat God bestaat.

Ik weet het niet, maar dacht wel aan haar en haar moment tijdens de mooie zang op deze Goede Vrijdag in de Filipijnen.

Ik heb er later een stukje video van opgenomen, om het mee te nemen....en te delen. Weet niet of het goed overkomt op deze manier, maar hoop van wel.

Morgen op weg naar Manilla, wat heel druk zal zijn qua verkeer, is de verwachting met Pasen. Dus op tijd weg voor een lange reis terug.

1. Rudolphia:
    30 maart 2024
    Wat een prachtige afsluiting van je reis langs die kerken.
    Wel wat veel maar heel bijzonder en zeker dat bezinnings moment voor jou met je moeder in gedachten.
    Nu op naar een lange reis terug naar nat Nederland.
    En op zoek naar Loes want dat mormeltje 😉is deze keer wel heel goed verstopt😆.
    Tot gauw dikke 🤗 liefs Rudolphia
  2. Daniëlle:
    30 maart 2024
    Wat ik al aan jou schreef: ook een hamster hoort niet in een kooi, hoe groot ie ook is. Dat was ook eens maar nooit weer. Maar zolang ze er nog is, nog wat lol aan beleven....als ze mijn huis niet heeft afgeknabbeld 😐
  3. Emelie:
    30 maart 2024
    Ja zeker een mooie afsluiting met je moeder in gedachten ....en weer wat anders dan de Mattheus of Johannes Passion waar ik trouwens van kan genieten los van het Christendom. Ja blijft treurig het van Choco is die moeder of schoonmoeder die naast hun woont met twee honden waarvan eentje oud maar wel alletwee in de tuin los lopen geen adoptie adres...trouwens dat de familie super lief is en heel gastvrij staat buiten kijf! Maar je oprechte gevoel voor Choco die niet voor zichzelf op kan komen is ook iets waar je zeker over kan uitspreken! Ik ben de laatste wasjes draaien en ga al wat inpakken voor de reis naar Japan. Jij een hele goeie terugreis en neem de tijd met alle indrukken en het tijdsverschil .Take care liefs Emelie
  4. Daniëlle:
    30 maart 2024
    Alvast succes met de voorbereidingen voor Japan! Ik app je nog even voordat je vertrekt Liefs, Danielle
  5. Kitty:
    30 maart 2024
    Wat een bijzondere vakantie had je, eigenlijk is dat woord Vakantie fout, het moest zijn Reis. Een levenservaring erbij. Goede terugreis en nog maar de herinneringen aan je belevenissen laten bezinken!
  6. Daniëlle:
    30 maart 2024
    Bedankt Kitty, en binnenkort gaan we nou echt weer eens aan de wandel.
  7. Serge:
    30 maart 2024
    Hi Daan, mooie afsluiter op het strand en een prettige reis terug. Spreek je snel weer, praten we ff bij over je avonturen. Kus Ser.
  8. Daniëlle:
    Is goed Ser, tot gauw! Xx
  9. Jeannet:
    30 maart 2024
    Mooi dat je dit hebt mogen meemaken.
  10. FRANK KALKHOVEN:
    Hallo Moppie,

wat een mooie afsluiting van jouw geweldige reis door de Filipijnen, mooie herinneringen hou je er vast aan over, zowel een lach als een traan, maar alles heeft een doel zeggen ze toch, nou ik hoor graag je verhalen volgende week, een hele veilige terug reis dikke knuffel Jan en Frank
  11. Annie:
    31 maart 2024
    Hoi Danielle, ik heb genoten van je stukjes. Vooral deze laatste raakte mij het meest. Je begrijpt wel waarom. Een hele goede thuisreis.
  12. Daniëlle:
    1 april 2024
    Ja, dat begrijp ik...
    Bedankt, ben inmiddels alweer op Schiphol.

Jouw reactie