Belgrado

19 juni 2023 - Belgrado, Servië

Nieuwe reis, nieuwe groep en een nieuw gebied.

Gisteren even acclimatiseren, de sfeer proeven in de groep etc. Vandaag met een stadsgids door Belgrado. Een fijne gids die ook de werkelijkheid van nu vertelde. Hier in Servië is de media in handen van de staat. Waardoor volgens haar leugens verteld worden. (Wat sommigen complotdenkers ook in Nederland beweren; maar hier is het aantoonbaar. 😉) Bijvoorbeeld bij een mega protestactie waar ze zelf bij was, werden foto's gemaakt van een uur voor aanvang. Dus nog weinig mensen aanwezig en dan op tv beweren dat er maar 100 mensen aanwezig waren. Tja....

Ze maakte zich duidelijk zorgen over hoe het land geleid wordt en wat dat voor de bevolking betekent. Maar ook de oorlog in de jaren 90, de opkomst (en volgens haar gestolen verkiezingen van) Slobodan Milošević  en de Navo bombardementen uiteindelijk kwamen aan bod. Een zeer gevoelig onderwerp.  Door die bombardementen is er een flink % mensen dat nu liever Rusland steunt dan Europa. Maar het merendeel van de bevolking is het daar toch niet mee eens. De regering van Servië houdt het op een politieke tussenweg 'we keuren het geweld van Rusland af, maar sancties leggen we ze niet op.'

Maar zoals de gids ook zei: en nu lichtere kost!

Belgrado, oftewel Belgrade, zoals de Serviërs zeggen betekent de witte stad. De kleur van de steen waaruit de stad oorspronkelijk is gebouwd.

Ze schrijven de taal in 2 stijlen: cyrillische letters (niet te volgen) en Latijn (ook niet te doen, maar in ieder geval letters die wij begrijpen en dus makkelijker met een app te vertalen 😀)

Best een mooie stad, in een stijl die je hier ook wel verwacht  Wel erg op je spullen letten hier! Een oudere dame in de groep is al 2 keer beroofd. Tas open, portemonnee weg. De 1e keer meteen gisteravond. De 2e keer op klaarlichte dag vandaag terwijl ze in de groep liep. Anderen hadden het door en net op tijd van zich afgeduwd. Zijn vooral jonge meisjes die dat doen, juist omdat je het niet van ze verwacht. En ze weten ook wie ze kunnen hebben blijkbaar, want 2x dezelfde is vast geen toeval.

Slotje op de kleine  rugzak dan maar 😊

Terug naar de lichtere kost!

Inmiddels zitten we in Valjevo. (Spreek uit: Váljevo, met de klemtoon op Val)

1 nachtje maar. Morgen een heel programma met bezoek aan Tara National Parc en een treinreis.

To be continued.

20230619_11002120230619_101932Be a kind human20230618_150332

1. Yvette:
    19 juni 2023
    Veel plezier en let goed op jezelf en je spullen. X Yvette
  2. Daniëlle:
    Doe ik! 🙂 X
  3. FRANK KALKHOVEN:
    Hallo Mop,
    wat ben je weer een leuke spannende reis aan het maken, op weer een bijzondere plek en land, leuk dat je een leuke groep mensen heb, en een goed vertellende reisleider, en maar opletten op je spullen, want zo te lezen ben je van alles af :) maar goed de eerste dag zit er al weer op, op naar de volgende dag, die zal ook wel weer bijzonder worden, nou namens ons heel veel plezier en maak er een mooie tijd van
    dikke knuffel
    xxxxxx
  4. Daniëlle:
    19 juni 2023
    Bedankt, Frank. Het is weer een groep aardige mensen. Maar vanavond even lekker op mezelf gaan eten. Vind ik ook fijn op z'n tijd. Morgen de hele dag op elkaars lip, dan kan ik dat wel weer hebben hahaha.
  5. FRANK KALKHOVEN:
    19 juni 2023
    Dat is ook wel lekker, dat je je zelf ook even kan terug trekken, en lekker even op je zelf te zijn, maar wel oppassen he alleen, dat je niet te ver van de bewoonde wereld ga struinen 😉🤪, voor je het weet loop je naakt haha, en nemen ze alles mee, nee geintje hoor, je moet je niet bang laten maken, het kan overal gebeuren, maar ik ga je weer volgen hoor, ik zou zeggen, eet lekker alleen, en neem er een lekker biertje bij, en een peukie haha, die zullen wel.goedkoop zijn daar, hoe lang blijf je weg ? Dan weet ik weer wanneer je op toneel ben , nou voor straks slaap lekker, en.morgen weer goed luisteren naar de leisleider he

Dag Moppie
  6. Daniëlle:
    19 juni 2023
    @Frank: Haha, ik blijf in de bewoonde wereld. Nog veel gezinnen hier op straat op maandagavond. Ik zal zo veel mogelijk braaf luisteren 😉.
    De reis duurt 2 weken dus dinsdag 4 juli samen bij het NCT kijken? Rook ik met jou een peukie. Dan laat ik ze hier liggen. Lijkt me beter. 😃
  7. FRANK KALKHOVEN:
    19 juni 2023
    oké gezellig Mop, en wat een drukte nog op maandag avond met zoveel gezinnen, maar oké zal daar ook hoog zomer zijn en lekkere temperaturen, en wie weet vakantie tijd van de scholen, en ik hou 4 juli vrij hoor voor stoom te blazen met jouw hahaha, trouwens hoe is het eten daar ???
  8. Daniëlle:
    Stoom afblazen! 🤣😂👍👍
  9. Annie:
    19 juni 2023
    Leuk verslag Danielle. Twee vliegen in een klap Cultuur en geschiedenis. Zo leer je ook nog wat.
    Gr.
  10. Jeannet:
    19 juni 2023
    Prachtige gebouwen en leuk dat je weer zoveel schrijft. Ik kijk ernaar uit.
  11. Suzanne:
    20 juni 2023
    Wat een toffe reis Daan en mooi om weer heerlijk mee te mogen genieten. Ben heel benieuwd naar je avonturen!
  12. Daniëlle:
    20 juni 2023
    Hé Suus! Leuk dat je er ook weer bent.
  13. Serge:
    20 juni 2023
    Hi Daan, leuk verhaal weer. ja die Serviërs waren niet blij met het westen ten tijde van Kosovo en de Bosnië oorlog. Gelukkig nu wel vrede maar wel nog steeds spanningen. Dan is het natuurlijk niet raar dat zij de kant kiezen van hun orthodoxe broeders. Volgens mij ga je een interessante reis doen met ook veel cultuur en geschiedenis. De Serviërs waren vroeger een belangrijke pion in de Europese geschiedenis o.a. bij het beleg van Wenen tegen het Ottomaanse rijk. Nou ik wens je veel plezier en af en toe natuurlijk lekker even op jezelf. Kus Ser
  14. Daniëlle:
    20 juni 2023
    Hé Ser, ja het is zeker interessant en mooi ook. Het is nog wel een vrij nieuwe reis en dat merk je soms. Het hapert heel af en toe, mede doordat de reisleidster niet altijd duidelijk communiceert, maar dat mag de pret niet te veel drukken.
    De gids gisteren vertelde inderdaad ook over de belangrijke rol van Servië tegen de Ottomanen. Veel geschiedenis hier.
  15. Babette:
    Hey Daan,
    Heel leuk om op deze manier “met je mee te reizen”.
    Erg interessant om de verhalen van de bewoners daar uit eigen mond te horen!
    Vandaag wandelen in een Nationaal Park en een treinreis klinkt ook weer tof!
    Geniet! 😘
  16. Daniëlle:
    21 juni 2023
    Hey Babette, nou je hebt kunnen lezen: een wandeling was het niet te noemen hahaha en heel eerlijk gezegd sloeg de treinreis ook niet echt ergens op. Zelfde uitzicht dat we al 3 uur in de bus hadden gehad. En dat dan heen....én terug zelfde rit. Op het mooie kerkje tussen de bergen na dan. Die was nieuw. 🤣
    Ik klaag niet hoor, maar trek waar mogelijk mijn eigen plan.
  17. Rob:
    20 juni 2023
    Hoi Danielle, leuk om je trip te volgen. Tip: google Lens kan die cyrillische teksten realtime vertalen. Veel reisplezier!
  18. Daniëlle:
    20 juni 2023
    @Rob, moet je dan geen internetverbinding hebben? We zitten buiten EU, dus alles staat uit totdat er wifi is.
  19. Rudolphia:
    20 juni 2023
    Wat leuk dat je toch gestart bent met je reisverhaal.
    Zo neem je ons mee op jou vakantie terwijl wij hier bij uitzondering in de regen zitten.
    😘
  20. Daniëlle:
    Oh joh. Vervelend, maar goed voor mijn plantjes. 😃
  21. Rudolphia:
    20 juni 2023
    Heerlijk hoor die bui alles frist even op. Je planten staan er prachtig bij! ⚘️🪴🌲🌹
  22. Rob:
    20 juni 2023
    Oja das wel verstandig ja, anders zit in notime je belbundel er door heen (tot max 60 euro geloof ik). Dan toch maar het handen en voetenwerk en raden maar!