Colombia en cocaïne

21 januari 2025 - Salento, Colombia

Zeg je Colombia, dan denkt iedereen direct aan cocaïne en natuurlijk Pablo Escobar. Iedereen kan in de serie Narcos zien waarom dat is en hoe bizar dat was. De tijden van Pablo Escobar en zijn Medellín-kartel, vernoemd naar zijn woonplaats, zijn voorbij. Colombia is  echter nog altijd de grootste producent en exporteur van cocaïne. Met Peru en Bolivia als eervolle 2e en 3e. De vraag naar en dus de productie van cocaïne is allerminst afgenomen, sterker nog: flink gestegen de laatste jaren.

Het verhaal van het plantje zélf waar het allemaal mee begon; de cocaplant, is best interessant. 

Een heel gewoon plantje dat door de inheemse bevolking al duizenden jaren gebruikt werd en nog steeds wordt. Nou ja, helemaal gewoon is het niet, het is net als cafeïne een energieopwekker als je de bladeren droogt, roostert en er op  kauwt en het verdrijft een hongergevoel en men zegt dat het ook helpt tegen hoogteziekte. Het beste effect krijg je als het kauwt samen met bijvoorbeeld kalksteen of vergruisde schelpen. Men gebruikt het op vele plaatsen nog steeds.  Hier in Colombia maken ze er van alles van: cocathee, cocakoekjes etc. Niks bijzonders aan, niet  verslavend...gewoon  een plantje met wat effect.

De Spanjaarden die hier kwamen wilden het coca kauwen verbieden, omdat het indruisde tegen hun katholieke geloof,  maar ze zagen daar al gauw vanaf. Ze merkten dat de arbeiders langer konden doorwerken met minder eten als ze op coca kauwden. Dus werd het toegestaan.

Cocaïne is een heel ander product dan coca. Coca is zuiver van een plantje. Cocaïne wordt geproduceerd door een chemisch proces. Er bestaat zelfs synthetische cocaïne waar geen coca aan te pas komt.
In de 19e eeuw, rond 1855 werd voor het eerst cocaïne gemaakt Door een distilatie proces. In die tijd werd het als medicijn gebruikt. Freud gebruikte het bij zijn therapie. Ook Nederlandse handelaren zagen heil in dit medicijn en in 1900 werd de Nederlandsche Cocaïne Fabriek opgericht. Die plantages van de cocaplant in Nederlands Indië kweekten om er in Amsterdam cocaïne van te maken.

Er gaan verhalen dat in het originele recept van coca cola cocaïne zat. Tegenwoordig zit er extract van cocabladeren in.

Lang verhaal kort: men ontdekte toch nadelen aan cocaïne ( o.a. hartproblemen en geestelijke verslaving.) en zo kwam cocaïne op de lijst van verboden middelen terecht.
In de jaren 70 was er echter een enorme afzetmarkt in Amerika en Europa.
In dat gat in de markt zijn Pablo Escobar en Carlos Lehder, zijn rechterhand (doorgesnoven Hitler fan) samen gesprongen. Hoe Pablo Escobar aan zijn einde kwam weet iedereen waarschijnlijk wel.

Carlos Lehder, (zijn vader was Duits) heeft een levenslange gevangenisstraf gekregen en zat  vast in de VS. Hij leeft nog. In 2020 is hij vrijgelaten. Omdat hij in Colombia waarschijnlijk snel aan een onnatuurlijk einde zou komen, is hij direct naar Duitsland gegaan. Doordat hij een Duitse vader had, had hij waarschijnlijk ook een Duits paspoort. Hij woont op dit moment in Berlijn en heeft een getuigenbescherming gekregen.

Onderweg zijn we langs de restanten van  het huis van Carlos Lehder gereden. Het hek is gesloten en het terrein wordt bewaakt. Men is er nog niet over uit wat men er mee aan moet. Het is, na een brand  in ieder geval nogal vergane glorie.  

Restanten huis van Carlos LehderRestant huis Carlos Lehder

Foto’s

12 Reacties

  1. Suzanne:
    21 januari 2025
    Goedemorgen Daan wat een goed geschreven verhaal weer, hoe je ons meeneemt in de geschiedenis en dan ook naar dit huis. Ik wist dat niet dat een simpel plantje hiertoe geleid heeft.
  2. Daniëlle:
    21 januari 2025
    Bedankt Suus. Hoe een gebruik van Indianen kan leiden tot zoveel gekte. Bizar hè. Zodra er geld bij komt kijken en macht gaat de balans weg en ontstaat er geweld.
  3. Kitty:
    21 januari 2025
    Wow, de Nederlandsche Cocaine Fabriek! Toen verdiende de overheid er dus aan ipv criminelen. De vraag is altijd wat er zou gebeuren als je iets slechts/ongezonds bij al gauw te veel legaliseert..drugs, ook tabak en alcohol. Of suiker.. Verslaving, daar kunnen vooral sluwe mensen aan verdienen. In Peru destijds heb ik ook cocathee op, inderdaad aangeprezen tegen evt hoogteziekte (en hoog waren we daar, maar niet high haha). Cocasnoepjes hadden ze ook, waren lekker. Had er nog wat van meegenomen naar NL als souvenir, niet aangehouden gelukkig. Maisbier hadden de inca’s trouwens ook als ‘oppepper’, chicha heette dat geloof ik. Hang naar geestverruimende middelen is van alle tijden. Bedankt weer voor het delen van een mooi verhaal! Ook weer een kant van Colombia!
  4. Daniëlle:
    21 januari 2025
    Hoi Kitty, misschien vind je dit ook interessant: https://anderetijden.nl/artikel/107/De-Nederlandse-Cocainefabriek
    Cocaïne o a. werd aangeboden aan soldaten in de 1e wereldoorlog.

    Inderdaad, geestverruimende middelen zijn er altijd geweest. Maisbier had ik nog niet van gehoord, daar ga ik ook wat meer over lezen. Leuk, bedankt voor jouw aanvulling.
  5. Annie:
    21 januari 2025
    Hier ben ik weer. Door jou stukje ben ik een stuk wijzer geworden omtrent de cocaïne. Bedankt voor de informatie. Gr.Annie
  6. Frank:
    21 januari 2025
    Hallo moppie,

    Nou jij heb in iedergeval niet lopen kauwen zitten blowen of gesnoven zie ik al, anders had je zo'n mooi lang en interessant verhaal niet kunnen tikken 😉🤣, maar ben weer een stukje wijzer geworden, van dat cocaplantje, en super dat je dat huis, althans wat er nog van over is het gezien, nou neem maar wat coca snoepjes mee, die kunnen we dan opeten voor we moeten spelen 😅, wie weet wat er dan gebeurt, nou heb er weer van genoten hoor, jij moet freelance reis verhalen gaan schrijven voor dat reisbureau, wie weet mag je dan elk jaar een mooie reis uitzoeken om verslag te doen 😆💋, nou Mop dikke knuffel vanuit een nog steeds zeer mistig en grijs Capelle 🌫🥰
  7. Emelie van der Bijl:
    21 januari 2025
    Ja ben ik helemaal mee eens er zit een reisverhalen schrijfster in jou wat een interressant verhaal weer waar ik zo goed als niets van wist dank je wel !! Ik zit in de Vrije Academie waar ik een college volg Griekse en Romeinse Mythen in de Kunst !
  8. Daniëlle:
    21 januari 2025
    Wow, wat een leuk onderwerp. Veel plezier! Daar wil ik graag een keer meer over horen.
  9. Kitty:
    21 januari 2025
    Dankjewel voor de link! Echt verbazingwekkend.
  10. Rudolphia:
    21 januari 2025
    Weer wat geleerd. Fijn z'n plantje goed voor Chino 😼 gaat hij misschien een nacht geen kabaal maken. Minder trek zeg je... perfect voor die hongerige kat van ons.
  11. Serge:
    23 januari 2025
    Hi Daan, interessante verhalen in een interessant land. Het is een mooi land in een lekker klimaat. Hier is het alleen grijs nat en koud. Dus blijf lekker genieten daar, voordat je het weet ben je weer terug in NL
  12. Daniëlle:
    24 januari 2025
    Hi Ser, zal ik zeker doen. De tijd gaat wel snel, al bijna op 2/3, maar er komt nog iets moois aan, aan de kust. Groetjes.