De katten van Kotor

26 juni 2023 - Kotor, Montenegro

De binnenstad (letterlijk: binnen de stadsmuren) van Kotor is een Romeinse Nederzetting in Montenegro. Vele leuke pleintjes met terrassen. Ook deze mooie plaats staat op de Unesco lijst. En trekt daarom veel toeristen. Mega cruiseschepen meren hier aan.

Daarnaast staat het bekend om de vele katten die hier rondlopen. Straatkatten. Geen sneue, magere gevallen...nee straatkatten die weldoorvoed en gezond zijn.

De kat is de mascotte van Kotor en wordt gekoesterd. Deze katten zijn vroeger met schepen van over de hele wereld hiernaartoe gebracht. Ze moesten op de schepen de muizen bestrijden om zo de voedselwaar te bewaken. Op de terugweg waren ze niet nodig, want er gingen andere goederen mee terug. De katten werden gedumpt en bleven in kotor achter. Uit onderzoek is gebleken dat hier (kruisingen van) rassen voorkomen die verder alleen op specifieke plekken in de wereld voorkomen.

Toen de pest uitbrak in Europa is Kotor redelijk buiten schot gebleven. Men dankt dit aan het feit dat de katten in Kotor de ratten opaten en daardoor de verspreiding tegengingen.  Daarom eert men hier de katten en wordt er goed voor ze gezorgd.

Uit een onderzoek in Oslo in 2018 zou blijken dat de pest niet door vlooien op ratten, maar door luizen en vlooien op mensen verspreid werd.. Door de mens zelf dus...Maar zeker is dat nog niet, geloof ik.

Algemeen wordt toch nog steeds aangenomen dat de rat de boosdoener was. Persoonlijk vind ik het ratten/kattenverhaal daarbij ook leuker en vooral omdat de beestjes het daarom hier heel goed hebben.  Er is hier zelfs een kattenmuseum. En leuke souvenirs met katten.

IMG-20230625-WA0003

IMG-20230625-WA000920230625_11292620230625_17581720230625_180628

20230625_181825

20230625_15193920230625_10284220230625_094728

IMG-20230625-WA0007

1. Kitty:
    26 juni 2023
    Kotor, daar wil ik heen! Nooit van gehoord, wat leuk.
  2. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Als ik je dan een tip mag geven: Kotor is super toeristisch. Terecht, want het is hartstikke mooi en sfeervol. Maar verblijf dan ergens in de Baai van Kotor, dat is rustiger en goedkoper. En ga vanaf daar een dagje naar Kotor. De hele baai is leuk en mooi.
    Oh...en maart t/m mei zal het ook wel wat rustiger zijn.
    Vanaf juni varen de cruiseschepen af en aan. Bijna geen mooie foto te maken met niet iets of iemand erop, die je er niet op wilt hebben. 😃
  3. Suzanne:
    26 juni 2023
    Fantastisch verhaal! Ik vond deze versie ook leuk wat heeelijk dat de katten hier goed verzorgd worden en helden zijn! Wat een bijzondere plek weer en mooie foto’s!
  4. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Ja tof hè En ik zag een vrouw haar was ophangen en wat hing daar: een vrolijk gekleurde katten laken. Staat op mijn camera. Werd er echt vrolijk van.
  5. Suzanne:
    Geweldig
  6. Kitty:
    26 juni 2023
    Ha dank je wel voor de aanvullende tips. Kijk, da's weer top voor een foto, zo'n kattenlaken! Die haalt het vast wel voor je album.
  7. Serge:
    26 juni 2023
    Leuk verhaal Daan, het lijkt wel een titel van een boek. Las net ook je verhaal over Dubrovnik. Ben er zelf ook geweest en is inderdaad fantastisch. Wel erg toeristisch dat wel. Je laat ons weer meegenieten met van alles met je verhalen. Veel plezier verder en de gezelligheid die geloof ik wel aanwezig is.
  8. FRANK KALKHOVEN:
    26 juni 2023
    heerlijk hoor Mop, geniet er van lekker zwemmen eten en drinken met z'n alle en wat is het daar mooi zeg, ga toch eens kijken voor een vakantie tripje, lekker dicht bij en zo te horen lekker eten en drinken
  9. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Ja, het is wel wat voor jou/jullie hier. Leuke sfeer, gezellige terrassen. Mooie oude steden.
  10. Emelie:
    26 juni 2023
    Ook in Venetië waren lang geleden heel veel katten en werden door de bewoners verzorgd . Sinds een aantal jaren zag ik opeens dat er geen kat meer te vinden was...Heb gevraagd aan de Venetianen wat is er gebeurd ...ziekte en gevangen en laten inslapen...Ja de baai van Kotor is prachtig!! Geniet verder !
  11. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Ik hoop dat de katten in Kotor nog heel lang mogen blijven. 😊
  12. Jeannet:
    26 juni 2023
    Heerlijk weer je verhalen. Ga zo door.
  13. FRANK KALKHOVEN:
    26 juni 2023
    ja waar moet ik kijken dan welke plaats en welk land moet ik zoeken ??? tips en welke badplaats moet ik dan nemen
  14. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Baai van Kotor, zou ik eerst proberen. We hebben het er volgende week wel verder over.
  15. FRANK KALKHOVEN:
    26 juni 2023
    ja leuk, volgende week even bij beppen met elkaar en dan wil ik alles horen hoor, ziet er erg mooi uit, geniet nog even daar, voor je het weet zit je weer in het gewone leventje hahaha
  16. Judith:
    Lieve Daan,

Ik vind het ontzettend leuk dat we zo weer een beetje met je mee kunnen reizen! Heb net even bijgelezen😀. Wat een indrukwekkende reis al tot zover! Goede keuze om zelf, met een gids door Serajevo te fietsen. Dat zullen vast indrukken en verhalen zijn die je nooit meer vergeet.

Hoe is het met / in de groep?

Geniet van de reis Daan! Voordat je het weet, zit je weer op de bank😁.

Groetjes, ook van Heino en Lilly😘
  17. Yvette:
    26 juni 2023
    Goedkope vakantie voor mij zo, ik lees jouw geweldige reisverhalen en je neemt ons allemaal mee :D

x Yvette
  18. Claudia Costa:
    2 augustus 2023
    Sorry hoor, maar hebben wij naar dezelfde katten gekeken????? Ik ben daar 2 weken geleden geweest en wel op 14 juli 2023. Ik heb mijn ogen uitgejankt, de kittens waren in verschillende stadia van ontbinding en toch levend, vol met tumoren, parasieten, blind, vies, graatmager, lethargisch, vol ontstekingen overal, schurft, misvormingen, verlamingen, kittens van een paar weken oud, geen 1 gezond gezien en ik heb gezocht, ronduit onmenselijk en zielig. Ik ben bij verschillende winkeliers geweest en gevraagd hoe dat mogelijk was, hoe konden ze hun ogen dicht doen voor de ellende van de arme beestjes. Ik was kwaad en verdrietig en kreeg nergens een goed antwoord, dan dat de politie hier overging, maar die deden niets, was niet hun werk.
    Begrijp mij niet verkeerd. Montenegro is geweldig mooi, de mensen geweldig lief en zeker een bezoek waard. Maar ga nou niet verkondigen dat ze zo goed voor de zogenaamde "maskoten" zorgen. Het was schandalige, onnodige dierenleed. Heb nog niet een instantie kunnen bereiken die mij hierbij kan/wilt helpen. Dus als iemand wat weet, graag!
  19. Daniëlle:
    2 augustus 2023
    Hoi Claudia, bedankt voor je reactie. Heb je het wel ook over Kotor? Of over andere plaatsen in Montenegro?
    In Kotor heb ik serieus alleen maar gezonde katten en kittens zien rondlopen. En bakjes met brokken zien staan.
    Waarom zou ik iets 'verkondigen' als het anders was?
    In andere plaatsen in de Balkan inderdaad ook sneue beestjes zien rondlopen.
    Maar in Kotor dus een heel andere beleving dan jij. Misschien is er een groot verschil tussen binnen de toeristische stadsmuren en er buiten. Dat zou kunnen...