Mokra Gora

20 juni 2023 - Mokra Gora, Servië

Vandaag van Valjevo via Tara Nationaal Park in Mokra Gora, een dorpje (in Servië) beland.

Vooral een busdag, dat was een beetje jammer. Heb je een prachtig Tara Nationaal Park, mag je een uurtje de bus uit om 1 kilometer te lopen. Naar een prachtig uitkijkpunt, daar niet van, maar toch...mijn verwachting was een andere, laten we het daar op houden.

De gemiddelde leeftijd in de groep is vrij hoog dus driekwart vond het al een hele prestatie van zichzelf dat ze die ene kilometer over wat stenen hier en daar hebben gehaald. Serieus,  ben ík eens een keer één van de fitste! Whaaaa....

Het is een vrij nieuwe reis van Djoser en dat is ook te merken. De route is soms vaag, men weet ook niet precies hoelang het is. Moeten omkeren. En de reisleidster is tolk van beroep en doet dit er heel af en toe bij. En dat merk je. Reizen leiden is een vak apart. De communicatie is soms gewoon vaag. Of de timing slecht. Om half 4 lunchen, terwijl er mensen met diabetes in de bus zitten...dat kan niet! Ze zegt dan wel van te voren 'de tijden kunnen onregelmatig zijn, dus neem zelf wat 'te knabbelen' mee, maar uitleg waar zich een supermarkt bevindt krijg je niet. Ik kan dat zelf wel uitzoeken, maar de meeste mensen op deze trip zijn daar minder handig in. Soms lijkt het gewoon niet zo goed voorbereid. Nou ja, nieuwigheid zullen we maar zeggen en een beetje op elkaar letten en de anderen helpen.

Het is in ieder geval mooi hier. Door de bergen gereden met onder ons de meanderende rivier de Dina. Deze rivier scheidt Servië van Bosnië en Herzegovina, waar we morgen naartoe gaan.

Afgelopen maand heeft het gigantisch geregend met overstromingen tot gevolg. Niets meer van te merken, behalve een hoge rivierstand en bruin water van de modderstromen.

Nu gelukkig fantastisch weer met zo'n 28 graden en strakblauwe lucht.

Op een mooie plek beland tussen de bergen met zwembad en hamam. En een heerlijk Servisch buffet voor 8,50 met 2 soorten stoofvlees, salades en een soort apfelstrüdel. Top!

Morgen vroeg op, om 8 uur vertrekken naar Sarajevo. Waar weer een semi bus- wandeltour gepland staat  Die ga ik overslaan. We blijven 2 nachten in Sarajevo  Ik ga zelf de stad in en overmorgen een fietstour met gids regelen. Dat lijkt me leuker.

20230620_19071720230620_13232420230620_175505

1. FRANK KALKHOVEN:
    20 juni 2023
    hallo Moppie, leuk weer iets van je vernemen, en alles wat nieuw is moet nog worden gekneed, daar weet jij alles van als actrice hahaha, maar oke als het maar gezellig is met z'n alle daar, en lekker een fiets tour alleen met Gids ook weer een leuk vooruitzicht toch ?
    en goed gegeten wat ik lees :) nou Mop, wens je morgen een fijne leuke dag, en je geniet er toch wel van , met alle onzeker heden van de reisleidster :) maar ook wel weer een bijzondere ervaring nou ben beniwue naar de volgende dag al :) XXX
  2. Kitty:
    20 juni 2023
    Wat een schitterend uitzicht!!
  3. Rob:
    20 juni 2023
    Een wat oudere groep met een onervaren reisleidster (personeelsgebrek??) lijkt me geen handige combinatie idd. Misschien kan je die reisleidster af en toe op een positieve manier bijsturen. Want ook al is het jouw taak natuurlijk niet om haar te begeleiden, uiteindelijk heb je daar denk ik wel het meest aan. De komende 2 dagen moeten ze het in ieder geval zelf redden zonder jou haha. Veel plezier! PS. als heel klein jochie ben ik wel eens in die regio geweest, dus voordat de pleuris uitbrak in de balkan, maar kan er weinig van herinneren dus leuk om zo te volgen!
  4. Suzanne:
    21 juni 2023
    Ha Daan, wat heerlijk dat je ook je eigen plan kan trekken maar jammer is het wel als het net niet goed geregeld is. Omgeving lijkt mij prachtig en Sarajevo daar ben ik heel benieuwd naar. Lijkt mij echt een belevenis om te bezoeken. Geniet ervan!
  5. Emelie:
    21 juni 2023
    Fantastisch vooruitzicht om weer even je eigen plan te trekken in Sarajevo Geniet ervan Liefs Emelie
  6. Daniëlle:
    21 juni 2023
    Ja, je weet hoe dat gaat hè. Op tijd op jezelf anders kom je nooit tot rust in zo'n groep.
  7. Serge:
    21 juni 2023
    Hoi Daan, geniet ervan. En alleen ff op stap in Sarajevo is een prima idee. Ik ga morgen vrij onverwacht naar Spanje. Vertel ik je nog wel. Zal proberen je verhalen te blijven volgen. Kus Ser
  8. Daniëlle:
    Oh, ben benieuwd Ser. Ben je vóór de 8e terug? X
  9. Serge:
    Ja denk het wel. Veel plezier Daan aldaar en have fun!1
  10. Daniëlle:
    Ok, goede reis!
  11. Annie:
    22 juni 2023
    Lees dit nu pas. Verloopt niet allemaal vlekkeloos. Goed dat je zelf er wat van maakt. Je beschrijft alles goed. Gr.
  12. Jeannet:
    23 juni 2023