Sarajevo

22 juni 2023 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Maak je een fietstour door en om Sarajevo, dan fiets je door een geschiedenisboek  Geen vrolijke geschiedenis. De 1e wereldoorlog is hier gestart en het trauma van de jaren 90 zit er goed in  De mensen vergelijken de gekte van toen met wat er nu in Oekraïne gebeurt. Mensen met hetzelfde bloed die tegen elkaar opgezet worden door gestoorde politici/regeringsleiders.

Mijn gids van vandaag, Saïd, zei: 'Nederlanders zijn heel openminded en communicatieve en ook vrolijke mensen. Anders dan de meesten hier.' De boze, chagrijnige gezichten waren ons ook al opgevallen. Ik heb hem toch maar gevraagd of dat met de gebeurtenissen hier te maken heeft. De mensen zijn inderdaad wel veel getraumatiseerd. Het is nog zo vers allemaal. Zijn vader vocht aan het front. Nooit meer echt goed geslapen sindsdien. Bij ieder geluid voelt hij angst dat er een soldaat in de kamer staat. Heftig hoor.

Van 9 tot half 4 alleen met hem op pad geweest. Hij studeert economie, dit is zijn vakantiebaan. Hij deed het hartstikke goed.

Ruim 40 km gefietst, in de stad en naar Vrelo Bosne. Een natuurgebied 15 km buiten Sarajevo. En langs het Tunnel museum gegaan.  Erg heet 's middags, maar het was de moeite meer dan waard. Moe maar voldaan.

Nu gezellig wat eten in de stad met Hilde en Gerlof + Hans en Rieky.

Gemeentehuis van SarajevoSaïd, de fietsgidsTunnel/War museumVrelo Bosne

1. Kitty:
    22 juni 2023
    Ja dan komt geschiedenis dichtbij en raakt het je ook echt. Bizar dat het steeds oonieuw gebeurt en idd alleen maar omdat mensen tegen elkaar opgezet worden. Toch maar blijven geloven in Bijna alle mensen deugen. Chagrijnig zijn helpt ook niet. Misschien makkelijker gezegd dan gedaan na alle ellende. Wat leuk, met een local als gids 👍🏻
  2. Daniëlle:
    22 juni 2023
    Met zo'n local op stap is inderdaad heel leuk. Zo hoor je de menselijke kant. We waren ook allebei nieuwgierig naar elkaar. Dan krijg je leuke gesprekken.
    Wat me ook opviel was dat wat hij over Servië vertelde en het nepnieuws daar (ook wat ze op school leren over de oorlog, wat sterk lijkt op wat Rusland beweert over Oekraïners...dat dat klopt met wat de Servische gids vertelde in Belgrado. Er is een eng stelletje daar aan de macht in Servië.
  3. Serge:
    22 juni 2023
    Hoi Daan, ja klopt Sarajevo was het middelpunt van de balkanoorlog. Ik weet het ook nog wel. Sniperalley waar burgers voor hun leven moesten rennen om er door heen te komen. Eet smakelijk en geniet ervan. Kus Ser
  4. Daniëlle:
    22 juni 2023
    Ja, het hotel staat er ook nog waar een sniper op zat die op burgers begon te schieten. En flatgebouwen met de kogelgaten er nog in. X
  5. Suzanne:
    22 juni 2023
    Wat bijzonder Daan dat je de stad zo hebt kunnen beleven, zo dichtbij, zo rauw. Tof ook dat je zoveel hebt kunnen zien en wat fijn dat je zo’n leuke gids hebt gevonden. Eet smslijk, wat een mooie avonturen maak je mee!
  6. Daniëlle:
    22 juni 2023
    Rauw, dat is inderdaad het juiste woord.
  7. Emelie:
    22 juni 2023
    Wat een indrukwekkende ervaring met de lokale gids en fijn dat je met hem over datgene kan praten wat er werkelijk toe doet een moment van Verbinding en dat kan jij!!! Liefs Emelie
  8. Daniëlle:
    22 juni 2023
    Wat lief dat je dat schrijft. Saïd was ook echt een lieverd, waar verbinding makkelijk mee te maken was. Hij vertelde dat hij het altijd moeilijk vond om lang in de tunnel te blijven met al die namen van omgekomen mensen op de muur.
    Ik zag het ook aan hem. De toer daar duurt eigenlijk 45 minuten, maar ik zag aan m dat ie daar erg tegenop zag.
    Dus we zijn niet zo heel lang gebleven. Wel lekker samen een gegrild visje gegeten. Dat voegt dan meer toe.
  9. Rob:
    23 juni 2023
    Klinkt als een goede keuze voor die fietstocht met gids. Heftig hoor.
  10. FRANK KALKHOVEN:
    Hallo Mop,
    wat leuk dat je het naar je zin heb gehad tijdens jullie fietstour, en dat je een leuke reisleider had, die ook een hoop te vertellen had, en ook weer indrukwekkend dat jij zo dichtbij bent geweest, waar zoveel ellende is geweest, en tot slot lekker gegeten, nou deze dag kunnen ze je niet meer afpakken :)
  11. Jeannet:
    23 juni 2023
    Je schrijft over de veel getraumatiseerde mensen. Dat was een keer op televisie dat het nog steeds zo erg is daar. Het komt deels omdat het een enorme schande is als je psychologische hulp zoekt. Dat doet een echte vent niet.
  12. Daniëlle:
    23 juni 2023
    Oh joh, dat wist ik niet. Het verbaast me niet, het is wel een trots volk. En met lijdt inderdaad in stilte. Maar dese jongen is wel van een a dere generatie, dat merkte ik wel. Sprak vrijuit over alles ook zijn gevoeligheid. Maar met zijn vader duidelijk minder, want sommige dingen die ik vroeg, bijvoorbeeld of zijn vader mensen kende die aan de tunnel hadden gegraven, wist hij niet. Blijkbaar wordt daar niet zo over gesproken. Ook op school komt het onderwerp balkanoorlog totaal niet ter sprake, vertelde hij. Hij begreep niet waarom, men zwijgt liever blijkbaar...
  13. Jeannet:
    23 juni 2023
    Ja dat is duidelijk dat er gezwegen wordt. De oorlog heeft de bevolking, waarvan verschillende geloven gewoon met elkaar bevriend waren, enorm gespleten.
  14. Annie:
    23 juni 2023
    Je hebt het weer mooi opgeschreven. Je had ook schrijfster kunnen worden. Ik leef helemaal mee met de reis. Ga zo door.
  15. Daniëlle:
    😃👍