Spanningen in Kosovo

29 juni 2023 - Pristina, Servië

28 juni is een belangrijke dag voor Servië. Deze dag loopt als een rode draad door de geschiedenis van Servië

Op deze zelfde dag in 1389 heeft de Slag bij Kosovo Polje plaatsgevonden. Tussen de Serven en Ottomamen.

Deze plaats, Polje, in Kosovo dus, stond voor vandaag op het programma. Er blijken echter flink wat Serviërs op die plek te zijn om te protesteren tegen onafhankelijk Kosovo. Niet zo fijn om daar in terecht te komen. In plaats daarvan zijn we naar een mooie waterval en grot geweest. Blij mee!

Kosovo, heeft zich in 2008 eenzijdig onafhankelijk van Servië verklaard en is door 99 van de 193 leden van de Verenigde Naties als zodanig erkend. Servië is het daar op z'n zachtsgezegd niet mee eens.

De spanning tussen de twee landen, zoals ik ze noem omdat Nederland Kosovo ook erkend, is wel duidelijk te merken. Ze treiteren elkaar. Wij merken dat vooral in het klein via onze chauffeur en de route in Kosovo.

Wat voorbeelden:

1) Kosovaren zijn allergisch voor alles wat verwijst naar Servië. Letterlijk alles! De vlag en landcode van Servië op de kentekenplaten van auto's uit Servië moeten afgeplakt worden als je de grens over wilt naar Kosovo.  Doe je dat niet dan kom je echt Kosovo niet in.

Dus ook die van onze bus zijn afgeplakt.

2) Onze chauffeur zit op een motorclub. Volgens hem absoluut geen bende, maar doen ze liefdadigheidsprojecten. Kan zijn, maar ze wilden wel op 28 juni Kosovo in met hun motor en een jack aan met de Servische vlag erop. Ze zijn aan de grens geweigerd.

Waarop Vladi, onze chauffeur meteen de volgende dag verscheen in een t-shirt met de tekst 'Servië' erop. Tijdens een koffiepauze onderweg werd hij in het restaurant geweigerd. Hij mocht er niet in, moest buiten op ons wachten.

3) Een Servisch Orthodox klooster in Kosovo waar wij vlakbij zaten wordt zwaar beveiligd.

4) Alle plaatsnamen staan in 2 varianten genoteerd. De taal is vrijwel hetzelfde, met wat uitzonderingen van woorden die écht anders zijn. Te vergelijken met Nederlands en Vlaams.

De Kosovaarse uitspraak vindt men hier wel heel erg belangrijk. Je wordt direct duidelijk gecorrigeerd als je de verkeerde gebruikt. Alles wat Servisch is wordt hier echt verbannen, zelfs de klemtoon en uitspraken worden niet geaccepteerd.

4) Onze reis is samengesteld door een Servisch bureau. Zijn we in Kosovo en waar gaan we heen...3 Servisch Orthodoxe kloosters. Dat is toch gek? Waarom niet naar een moskee in een gebied/land waar 90% moslim is? Volgens Harma is de reis dan ook nogal Servisch gekleurd.

Ik verdenk ze er ook van om de reis bewust langs Pristina te laten gaan om te laten zien dat Kosovaren het niet alleen kunnen: wat een lelijke, zielloze stad is dat! Iedereen, inclusief reisleider Harma  en chauffeur Vladi, vraagt zich af wat we hier in godsnaam doen.

Maar goed het is de hoofdstad van Kosovo, dus vooruit dan maar. Niet alles is mooi en deze werkelijkheid mag ook beleefd worden hè. Morgen gelukkig alweer om 07:30 weg.

Vroeg op ivm de grensovergang terug naar Servië, die nogal lang kan duren

Wat trouwens ook nog opvalt is dat in Kosovo vooral Albanese vlaggen wapperen. Men wil onafhankelijk zijn, maar de vlag van Kosovo is nergens te bekennen. En dat terwijl echt niet iedereen bij Albanië wil horen, schijnt. 90% van de inwoners is wel Albanees. Crimineel volk, volgens Vladi, maar ja hij is een Serviër met nogal wat Servische arrogantie, hebben we gemerkt ('Servië is het best' en 'ons doet niemand wat'). Of zijn mening klopt is dus maar de vraag. In Servië wordt de geschiedenis sowieso anders verteld en ook op scholen geleerd, dan zoals wij hem kennen.

De Servische regering heeft wat Russische trekjes, zoals we al wisten van onze stadsgids in Belgrado op dag 1.

Interessant allemaal,  dat wel!

(Bijzonder trouwens dat dit reisblog aangeeft dat Pristina in Servië ligt, in plaats van Kosovo. Blijkbaar is deze site gemaakt in een land waar Kosovo niet erkend wordt)

Afgeplakte kentekenplaat

Filmpje 1 van de White Drin waterval en Filmpje 2

White Drin Waterfall

20230629_093758

White Drin waterfall (2)

1. Daniëlle:
    29 juni 2023
    Oh...en op terassen van hotels worden vooral Engelstalige artiesten gedraaid. Dan hoeft niemand zich te storen aan de afkomst van een artiest uit de Balkan.
  2. Linda:
    Wat een gedoe...
  3. FRANK KALKHOVEN:
    29 juni 2023
    leuk om te lezen en te weten, maar wat kunnen mensen toch elkaars het leven zuur maken, terwijl ze allemaal eigenlijk met elkaar willen omgaan, maar dat is hun eer te na heb ik dan altijd het gevoel, maar goed, het zal over 100 jaar nog steeds het zelfde zijn daar, maar Moppie jij heb weer wat opgestoken, en het met eigen ogen gezien en ook gevoeld !!!, dus op naar de dag van morgen weer, maar wel vroeg op zeg, 07.30 weg haha, als je thuis kom neem dan nog maar een paar dagen om bij te tanken qua rust en indrukken, maar zeker weer een ervaring rijker moet je maar denken, nou fijne avond en eet smakelijk straks of als je al gegeten heb, tijd voor een kouwe klets hahahaha
  4. Suzanne:
    29 juni 2023
    Jeetje Daan wat een gedoe maar ook wel weet er. Hele ervaring want je maakt het wel allemaal weer mee, is wel wat er nu allemaal speelt. Kan mij ook voorstellen dat het een beetje veel rauw op jullie dak valt. Fijn dat jullie de watervallen bezocht hebben. Wederom prachtig. En dat in al die verdeeldheid. Boeiende reis Daan!
  5. Serge:
    30 juni 2023
    Hi Daan, ja is inderdaad allemaal wat daar. Strijd om cultuur en geloof daar worden heel wat oorlogen over uit gevochten. Dat je het nu met je eigen ogen ziet maakt het nog confronterender. Nu hopelijk naar een wat leukere bestemming van de reis en een biertje dan maar😁😁. Veel plezier nog de laatse dagen en zie je volgende week.
  6. Jeannet:
    30 juni 2023
    Allemachtig, wat heftig allemaal. Je zal afplakken o.i.d. een keer vergeten. Dan breekt gelijk de pest uit. Een tikkende tijdbom.
    Maar geniet jij lekker verder van je, in ieder geval, interessante reis.
  7. Kitty:
    30 juni 2023
    Wat een super interessante reis maak je toch weer. Levende geschiedenis. En als ik het zo proef uit jouw woorden zou het daar best weer eens kunnen ontploffen.. Waarom kunnen we als mensheid nou eens niet vreedzaam samenleven - we willen toch allemaal gewoon leuk leven. Worldpeace, zoals miss-fotomodellen in films zo graag wensen 😉
  8. Annie:
    30 juni 2023
    Je hebt weer een mooi beeld gegeven hoe de situatie daar is. Er is in Nederland ook veel niet in orde, maar dat valt in het niet met de situatie daar.
    Gr