Takayama

19 mei 2019 - Takayama, Japan

Vandaag 2 kadootjes gekregen en een prijs gewonnen.

Van Mary, reisgenoot, vanmorgen een appel gekregen. Dat is heel lief, want appels zijn hier schaars, dus duur.  Bijna 2 euro voor 1 appel. Die zijn dan ook, oh oh verspilling!, per stuk verpakt in een  zakje. (Zal wel weer voor de hygiëne zijn.) Ze had er een paar op de kop weten te tikken, de laatste 3 in die winkel, en ik kreeg er eentje kado. Super lief!

Kadootje van Mary

Vervolgens in de trein, van een paar Japanse dames, iets waarvan ik geen idee heb wat het is. Iets zachts, licht zoets, zij aten het als toetje. In de lange afstandstreinen mag je namelijk wél eten. Ze zagen dat ik geïnteresseerd naar hun eten zat te kijken. Toen begonnen ze tegen me te babbelen, wat ik uiteraard niet verstond, mijn Japans is nog niet helemaal op orde, en kreeg ik iets op een papiertje geserveerd. Gelukkig was het lekker, want onbeleefd zijn is dan ook weer zo wat. Iets vies heb ik hier trouwens nog niet op. De spullen zijn sowieso van hoge kwaliteit. Zelfs de Japanse 'M&M's (noem ik ze maar even voor het gemak, maar is een belediging voor die heerlijke dingen) lijken hier wel Belgische pralines. Goede kwaliteit chocola. Nooit meer M&M's!!! Help het me onthouden 😉

En mijn prijsie heb ik gegrabbeld. 😂 Echt waar! Bij de 7 eleven kreeg ik na het afrekenen een grabbelton met 2 gaten voorgeschoteld. Wie voor meer dan 700 yen besteedt, mag grabbelen. Ik had voor ontbijt en lunch onderweg voor 803 yen gekocht (EUR 6,40). Ja, je kunt hier best goedkoop leven! Eten is helemaal niet zo duur (behalve fruit dan). Afijn, 2 keuzes in de grabbelbox: links Alcohol, rechts Non-Alcohol. Een keer raden....

En daar is ie:

Japanse breezer

De Japanse breezer van 4%

Het is bijna de rubriek eigen(aardigheden) geworden, maar die komt zo meteen nog.

Nee, vandaag was gewoon een fijne dag. Mooie treinreis door het groene berglandschap van 3,5 uur in totaal naar Takayama, een rustig klein plaatsje met een heel oud, toeristisch straatje. Het ligt mooi tussen de bergen (in een keteldal - Zie Wikipedia), waarvan sommigen met besneeuwde toppen. Nog steeds prima weertje met 24 graden.

Hier wordt van oudsher Sake gebrouwen.

De foto's spreken voor zich. Binnen een dag heb je hier alles wel gezien. Dus morgen meteen weer door naar Matsumoto. Gelukkig maken we regelmatig gebruik van bagagevervoer. Dus mijn grote tas (en koffers van de anderen)  is al vooruit gestuurd. Alleen kleine rugzak te verkassen dus. Goed geregeld!

Uitzicht vanaf de brug in de stad

Uitzicht op brug in Takayama

Plattegrond van de stad

Plattegrond van Takayama

Heerlijke soep met berggroenten

En een prachtig klein lepeltje voor de kruiden. (Ik hou daar van)

20190519_152625

20190519_152747

Muurbloempje onderweg 😉

Mooie bloem

Uitzicht op de stad in het dal vanaf wandeling

20190519_161118

Het oude straatje, je ziet het vooral aan de drukte...

20190519_141520

2 x per jaar is hier een Float Festival (Staat sinds kort op de Unesco lijst)  Die wagens staan opgeslagen en kun je bekijken. Ze zijn zó zwaar dat 30 man om de 10 minuten moet stoppen met tillen (of duwen en trekken voor degene met wielen). Is voor groot deel van metaal gemaakt.

20190519_144503

20190519_141621

Japanse miniworld. Ik wil ook zo'n bouwpakket!

20190519_150209

1. Kitty:
    19 mei 2019
    Ook een culinaire reis - en je leert de door ons als nogal gewoontjes ervaren appel weer waarderen! Van dat oude straatje is door de drukte niet veel te zien hè, haha zo gaat dat hier ook in giethoorn en volendam maar dan andersom, grappig idee. Wat heb je al veel gezien, en er komt nog meer!
  2. FRANK KALKHOVEN:
    19 mei 2019
    Hallo ouwe zuipschuit haha, jij weer mazzel met je flesje drank, wel een leuk idee voor de klanten, maar wel tof en lief van die dames om gelijk wat te eten aan bieden zeg, en wat een leuke foto,s weer, ik zou wel elke dag meer dan 600 yen uitgeven zou elke dag willen grabbelen in die ton haha, nou geniet van alles daar nog en morgen weer een Fijne trip naar weer een andere bestemming groetjes Jan en Frank
  3. Daniëlle:
    19 mei 2019
    @Kitty, het is inderdaad net Volendam. Het leuke is wel, dat er ook heel veel Japanners (en Chinezen) op hun eigen attracties afkomen. Nou ja, ik heb even gekeken...zag dat de prijzen 3x zo hoog waren als elders (net als bij attracties in NL) dus ben er doorheen gegaan en heb een wandelingetje gemaakt. Best een fijn stadje verder.
  4. Rudolphia:
    19 mei 2019
    Wat een geld voor een appel, gelukkig is het overige eten betaalbaar.
    Wat leuk dat je zo in de trein wat krijgt die mensen zijn zo lief. Ik heb wel altijd idee dat ze erg gesloten zijn, niet achterste van hun tong laten zien. Proost met je prijs en geniet van je appel.
  5. Coby Hoekstra:
    19 mei 2019
    Leuke belevenissen weer. En als ik die foto's van al dat lekkere eten zie, krijg ik meteen deel 🤣. En treinen in Japan schijnt geweldig te zijn. Zoonlief en zijn vriendin hebben een rondreis door Japan gemaakt en hebben toen ook veel per trein gereisd. En ook zij vonden het eten daar fantastisch. Leuk dat die mensen in de trein jou wat te eten aanboden. Heb, net als Rudolphia, het idee dat de meeste Japanners weinig toeschietelijk zijn en erg op zichzelf. De Japanners waar ik bijna 40 jaar geleden voor gewerkt heb waren erg beleefd, maar je leerde ze niet goed kennen. Maar dat is lang geleden, misschien is de huidige generatie anders.