Asahikawa

28 mei 2019 - Tokyo, Japan

Al om 07:15 uur vanochtend grote tas weer ingeleverd voor 2 nachten. Deze wordt alvast naar Sapporo gebracht. Op zich wel fijn geregeld, dan hoef je niet steeds met al je meuk te zeulen. Alleen een rugzakje met spullen voor 1 of 2 nachten. Dit wordt nu de 4e keer dat we hier gebruik van maken.

Vandaag om 12:30 aangekomen in Asahikawa. Zou daar de naam van het bier (Asahi) vandaan komen? Asahi betekent in ieder geval 'rijzende zon'. En 'kawa', betekent o.a. 'rivier'. Deze plaats ligt aan een rivier dus wie weet.

Hoe dan ook, erg moe aangekomen en toch pas om 15:00 de kamer in. Dus dan maar naar de Delifrance met Ab en Emelie. Daar bleek iedereen van ons wel trek in te hebben. Heerlijk verse broodjes in alle soorten en maten. Kano's, croissants, verse bollen melkwit. Kortom een zaak vol heerlijk brood en koek. Ja, de 3e week dan verlang je weer naar 'eigen'. 😋😎

Heel even de winkelstraat in, maar daar stortte op iedere hoek zo'n irritant piepstemmetje uit een luidspreker reclame over ons heen. En de voetgangerslichten geven ook al een soort lasergame-geluid als ze groen zijn. (Jaja, handig voor blinden, maar die subtiele tikjes in NL zijn een stuk prettiger)

Maar vooral die luidsprekers. Daar word ik gek van! Die waren op Honshu niet, althans niet waar wij waren. Als je op een kruispunt staat bij een zebra, dan hoor je 4 luidsprekers verschillende dingen roepen en/of muziekjes én het gepiep van het voetgangersstoplicht. Oordoppen helpen niet, daarvoor zijn de tonen te hoog! Grrr....

Ik ben naar binnen gevlucht. Rustig in de lobby met dopjes in aflevering 7 van Morten gekeken via mijn Wi-Fi in combi met mijn VPN verbinding, aangesloten op een server in NL. (anders mag ik geen NPO start kijken vanaf mijn locatie)

En daarna in de Onsen. Dat was heerlijk;  warm badderen op de hoogste etage met uitzicht over stad en de besneeuwde bergen

😀

Morgen gaan we naar Daisetsuzan National Parc. Geert-Jan vindt het nodig om 07:15 de bus de nemen. Nou, het is 1,5 uur rijden, de meesten van ons zien dat helemaal niet meer zitten, zo vroeg op. Er gaat nog een bus om 09:41, dus een grote groep gaat zelf wel. Vroeg zat hoor 👍het moet wel een beetje leuk blijven. Ben wel heel benieuwd, want er schijnt nog sneeuw te liggen. Er wordt ineens gesproken over sneeuwschoenen huren. 😂

Vandaag sowieso voor het eerst een jas aan in 2,5 week. Het is 10 graden koeler dan gisteren en veel wind. Deze temperatuur is wel gemiddeld voor hier (Hokkaido)

Geen foto's van hier, dus dan maar een paar leuke van de fietstour in Tokyo. Die kreeg ik doorgestuurd van de organisatie.

Tokyo Tower (zendmast)Fietstour Tokyo - replica Sumo matFietstour TokyoKlaar voor de start

1. Yvette:
    Leuke foto's van de fietstour! Nog eventjes genieten ❤
  2. FRANK KALKHOVEN:
    28 mei 2019
    leuke foto's van jouw fietsavontuur in Japan, die heb je alvast te pakken, maar denk dat het tijd word on naar het rustige Nederland te komen ??, al die herrie daar de drukte en dat vroege opstaan en moeten e.d., maar goed 95 % lol en genoten en 5 % iets minder geweest, is het toch een geslaagde vakantie neem ik aan :) , nou Daan hier nu ook koud en zeiknat weer, dus wat dat betreft zitten we op de zelfde golflengte haha, nou nog heel veel plezier met z'n alle, en maak er nog een mooie tijd van :)
  3. Serge:
    28 mei 2019
    Hi Daan, leuk die fietstour foto’s en om zo Tokyo te verkennen. Het lijkt Vietnam wel met al dat getetter aan je hoofd door die luidsprekers😁😉. Komt goed Daan👍.
  4. Daniëlle:
    28 mei 2019
    @Serge, hahaha ja daar waren het vooral scooters en verkopers om gek van te worden. Ook naar binnen gevlucht toen hè. Hier is het verkeer wel rustig hoor. Een auto mag je alleen hebben als je ook eigen parkeergelegenheid hebt. En scooters, daar zijn ze hier niet gek op, weinig gezien. Fietsen ook niet. Maar reclame op straat! Ik hoop dat nooit mee te maken in Nederland. Ongelofelijk storend.
  5. Coby Hoekstra:
    28 mei 2019
    Logisch dat je na verloop van tijd weer verlangt naar gewoon brood.
    En dat badderen in die Onsen met prachtig uitzicht, lijkt me ook geweldig. Die herrie en drukte op straat lijkt me minder, maar ik hoor dat dit in bijna alle Aziatische steden het geval is. Dat Nationale park morgen zal vast weer een hele belevenis worden. Ben benieuwd.
    Moest trouwens erg lachen dat je in de lobby gewoon naar Morten hebt zitten kijken. Goeie serie hè. Ik zag het zo voor me: jij in de lobby van een Japans hotel, kijkend naar een NL serie.
  6. Coby Hoekstra:
    28 mei 2019
    Trouwens, ik weet nog een Japanse eigenaardigheid. Althans 40 jaar geleden was dat zo, of het nu nog steeds is weet ik niet. Bij verjaardagen is het onbeleefd om de cadeaus die je krijgt meteen uit te pakken. Dat doe je pad als de visite/de gevers weg zijn. Dit is om te voorkomen dat de gevers jouw eventuele teleurstelling zien als je hun cadeau uitpakt. Vond dat indertijd heel raar, alsof ze er al van uitgaan dat je teleurgesteld bent in het gekregen cadeau.
  7. Rudolphia:
    28 mei 2019
    Ja Daan het gaat opschieten en dan wil je ook wel eens wat anders eten, dan is die delifrance welkom. Jullie hebben groot gelijk dat je een bus later neemt na ruim 2 weken reizen is het ook keer genoeg. Maar de foto's die je gepost hebt zijn prachtig. De ervaring in de sneeuw lopen zal ook apart zijn na alle dagen zon. Als je terug komt wordt het hier ook warmer dus laat je jas maar ingepakt 😉. Ik zie je helemaal zitten in de lobby lachen hoor. Fijne dag weer Xx
  8. Daniëlle:
    28 mei 2019
    @Coby: ja dat van die kadootjes heb ik gelezen inderdaad. Die worden dan wel prachtig ingepakt. En soms zelfs ongeopend doorgegeven, schijnt. Maar of dat écht waar is.
    Ik had voor Mayumi, waar ik kookles had, een blikje stroopwafels meegenomen. Ze had nog nooit van stroopwafels gehoord, maar het blikje werd niet opengemaakt waar ik bij was. Ik kreeg later bericht dat ze erg lekker smaakte en een goede combi met koffie. Nu waren het nogal taaie dingen geworden (ik had een 2e blik zelf opgegeten 😉) dus heb haar wat tips gegeven om ze in de oven op te pimpen. Daar was ze toch wel blij mee hahaha
  9. Coby Hoekstra:
    29 mei 2019