Trebinje - Dubrovnik - Kotor

24 juni 2023 - Dubrovnik, Kroatië

Tot nu toe waren de stadjes een beetje hetzelfde: een mooie  kleine oude kern uit de Ottomaanse tijd (15e eeuw) en de nieuwe, moderne wereld daaromheen.

Voor Trebinje in Bosnië en Herzegovina geldt dat ook. Toch heeft deze stad een andere sfeer dan allen hiervoor. Het centrum is groter. Met z'n brede  straten en wijdse stadsplein met terrassen doet het qua sfeer denken aan een Spaans stadje. We zijn er niet lang geweest. Het was slechts een overnachtingsplaats op weg naar Dubrovnik. Maar met z'n drieën (samen met Roza en Rachel) hebben we de avond wat opgerekt met wat flessen koude witte wijn op een muurtje voor ons hotel. Gezellig en leuke gesprekken.

Vanmorgen vroeg naar Dubrovnik gereden. Daar konden we 3 uur vrij vertoeven. Voor de fans: je weet wel, de stad van Game of Thrones. Prachtige oude stad! Niet voor niets op de Unesco werelderfgoedlijst. Maar eigenlijk inmiddels vooral nog toeristische attractie. We waren het er unaniem over eens: echt heel erg mooi. Indrukwekkend. Maar het is echt alleen nog attractiepark en dus heel erg druk. Geeft niet en doet ook niks af aan dat het mooi is, maar dan is 3 uur wel genoeg.

Ik kwam nog een stel tegen uit Capelle a/d IJssel. Meteen reclame gemaakt voor het NCT. Ze kenden natuurlijk weer wel de poelier op de Capelseweg hahaha.

Ik vond het een hele mooie dag. Eerst Dubrovnik, vervolgens een schitterende weg tussen de bergen naar de baai van Kotor (Spreek uit 'Kottor"). En daar zitten we nu. Kotor in Montenegro.

De grensovergangen, 3 vandaag (Bosnië - Kroatië, Kroatië - Bosnië en Bosnië - Montenegro), duurden wel ellenlang. En dat zonder veel ander verkeer. In Montenegro moest er zelfs wat toegeschoven worden om verder te mogen. Zo gaat dat hier.

We zitten dus aan de kust en kunnen morgen lekker zwemmen. En 's middags om 14:30 staat er een boottocht door de baai op het programma. Ziet er prachtig uit hier, dus dat wordt vast een succes.

20230624_092432

20230624_125241

20230624_115145

20230624_093501

20230624_092934

Baai van Kotor

1. Kitty:
    24 juni 2023
    Wat een aantal landen! En dan te bedenken dat er onder Tito maar 1 Joegoslavië was. Rare wereld met al die grenzen. Geniet van het strand :-)
  2. Daniëlle:
    24 juni 2023
    Ja joh, waanzin. Bosnië en Herzegovina heeft 3 presidenten. De officiële landsgrenzen zijn overeengekomen, maar er zijn delen in Bosnië waarbij de grens niet klopt met wie er wonen. Simpelweg omdat mensen door elkaar leefden. En dat zijn dan weer aparte deelstaten of hoe je het wilt noemen geworden. Republika Srpska bijvoorbeeld. Dat is de Servische republiek een entiteit binnen Bosnië en Herzegovina. Niet te verwarren met het land Servië.
    Niet te volgen....althans niet door mij.
  3. Annie:
    25 juni 2023
    De reis is interessant en ook steeds leuker voor je. Nu lekker zwemmen. Geniet ervan.
  4. FRANK KALKHOVEN:
    25 juni 2023
    zo Mop jij heb je dagje weer gehad met zoveel mooie en leuke indrukken, en dat er nog zoveel toeristen daar zijn dat had ik niet verwacht eerlijk gezegd, maar oke ook wel weer gezellig met al die mensen, en ook weer een stukje geschiedenis gezien en meegemaakt, en dan morgen lekker zwemmen en luieren bij en in de zee, heerlijk toch, nou geniet van de relaxte dagen daar aan de kust, en leuk dat je ook mensen uit Capelle ben tegen gekomen, en zelfs promotie gemaakt voor het NCT hihihi, nou dikke knuffel van ons
  5. Suzanne:
    26 juni 2023
    Prachtig! Gek hè met die landgrenzen. Toen ik klein was zijn wij in Joegoslavië geweest waarvan je nu zou zeggen Kroatië. We zaten aan de kust en het was prachtig. Heerlijk dat je vandaag kunt zwemmen want dat water staan mij boog zo bij zo helder dat je zonder duikbril de bodem kon zien. Prachtig dat jij met je reis het geheel aandoet en zoveel meekrijgt van de historie en het heden. Blijf ook het NCT promoten! Wat super leuk om op die plek, de club te promoten!
  6. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Gingen jullie met de auto naar Joegoslavië? Want dat is te doen vanuit Nederland.
    Istrië in het noorden is erg populair bij Nederlanders.
  7. Suzanne:
    26 juni 2023
    Ja we zijn toen met de auto gegaan. Het was een bijzondere reis, ik was net uit het gips had mijn been gebroken op verschillende plaatsen. Lang verhaal kort: been was lang in het gips dus was dunner dan mijn andere been. Dus bij aankomst mochten wij direct aan het strand met de caravan op de nudisten camping ipv de camping dus we geboekt hadden. Zij dachten, denken wij dat ik heel ziek was dus wij mochten gekleed verblijven op de nudisten camping wat echt super meelevend was. Ik zal het nooit vergeten, zo’n bijzondere plek prachtige plek, zulke lieve mensen.
  8. Daniëlle:
    26 juni 2023
    Haha, maar waarom dan op het nudistendeel? Omdat die het dichtst bij het strand was, begrijp ik dat goed?
    Dat is wel heel lief inderdaad. Ik zie het ook zo voor me. Jij met je ongelijke benen in je kleding en je ouders ook gekleed tussen de naakte mensen. Of zijn jullie uiteindelijk ook naakt gegaan? Lijkt me best fijn. Ik wil dat ooit nog wel eens proberen misschien. Vind naaktstrand ook heerlijk. Vooral het naakt zwemmen.
  9. Suzanne:
    26 juni 2023
    Het was heel grappig en idd aan het strand en wij in badkleding 😃. Ik snap je wel hoor in de sauna ja dat ook fijn!