Reismoe

16 juni 2022 - San Gerardo De Dota, Costa Rica

De reismoeheid slaat een beetje toe, misschien ook door gebrek aan afwisseling (in de zin van: alleen maar groen en geen cultuur/architectuur) en elke dag vroeg op. Van te voren twijfelde ik al 2 of 3 weken?

Het is hier prachtig, ook nu weer op een mooie plek, maar als ik morgen naar huis zou moeten zou ik dat niet heel erg vinden, eerlijk gezegd. Klinkt verwend misschien, maar er zijn er nog een paar in de groep die dat gevoel nu hebben. Zal bij het ritme van deze reis horen, even een dipje.

De excursies worden ook gekker, voor het geld wat je moet neertellen. Gisteravond voor 25 dollar in de stromende regen (het begon wel droog) in het donker naar nachtdieren lopen zoeken met een zaklamp. Over een junglepad met losse gladde keien klimmen en afdalen, echt wat voor mij...pff...ene hand een wandelstok, andere hand een zaklamp. Op iedere wandelende tak 30 mensen,  want het was super druk met Amerikaanse schoolkinderen en nog 10 andere groepen. En de gids rende zo ongeveer door dat bos, van slang naar slapende vogel en weer terug. En ik hijgend en strompelend erachteraan, de helft van het verhaal missend.

Zou 2 uur duren. Maar met poncho was het veel te benauwd dus na een uur was ik flink nat en klam. Helemaal klaar mee! Saskia en Astrid vonden er ook niks aan op deze manier. Dus ik heb gevraagd of er een snelle exit uit de tour voor ons was. Binnen 5 minuten zijn we eruit begeleid. Weg van die gekte.

Wel slangen en tarantula gezien. Bizar dat zon bos, 10 meter van de bewoonde wereld daar vol mee zit. En er was wandelend mos, dat is ook wel heel bijzonder.

Na een prachtige rit door groene bergen, half door de wolken op 2000 meter hoogte terechtgekomen in San Gerardo de Dota. Heerlijk geslapen hier. Hoewel de volgende excursie alweer om 5 uur 's ochtends was om de quetzal te zien. Zo ongeveer de vogel der vogels. Mag je voor 35 dollar aan de kant van de weg wachten tot de gids hem vindt en dan door een telescoop kijken, want met blote oog niet te zien zo ver weg.

Hartstikke mooie vogel, maar nee bedankt!

Gelukkig zijn alle excursies optioneel en niet van te voren betaald, dus je kunt altijd nee zeggen.

Lekker uitgeslapen vanmorgen dus in een heerlijk bed.

Daarna wilde ik graag wandelen, maar heb nogal last van de ijle lucht op deze hoogte. Bij een beetje klimmen knijpt mijn keel dicht. Dat is doodeng. Dus ook maar mee gestopt. Zit nu lekker op mijn balkon naar het meer te staren. We dalen vandaag weer af naar de warmte, richting zee. Ik zie binnenkort wel een paar relaxte dagen met rust en zwemmen voor me en af en toe een wandeling. Als het weer meezit, want het regent nu wel iedere dag 's ochtends en eind middag.

Tot later en geniet van het heerlijke weer in Nederland!

1. Linda:
    Ik ben wel heel benieuwd naar dat 'wandelende mos' 🤔
  2. Suzanne:
    16 juni 2022
    Hi Daan, herkenbaar hoor na veel indrukken is het idd even een dip. Alsof het wel even goed is zo. Pak er lekker uit wat jij/jullie leuk vinden om te doen en kom ook even bij van alle belevenissen. Is het nog veel reizen de komende dagen of ook wel ontspanning?
  3. FRANK KALKHOVEN:
    16 juni 2022
    Hallo moppie, nou dat je er een beetje door heen zit snap ik best hoor, na al je verhalen en tijden van gaan en opstaan en soms het weer wat niet mee zat, na het lezen was ik al moe 😉😅, maar wat een prijzen die je steeds neer moet tikken, maar oke, de toerisme zal ook niet meer zoveel zijn na al de corona toestanden, maar goed, je heb lekker geslapen, dat doet een mens ook goed, maar wel toffe foto's van de kleurige vogels, nou op.naar wat zo'n en relaxte dagen mop, kijk toch weer uit naar je story hoor, dikke knuffel uit het warme capelle 😉🥰
  4. Rob:
    16 juni 2022
    Niet zo gek hoor, herken het wel. Niet alleen andere ritme, vroeg opstaan, veel indrukken, en veel regen, maar ook omdat je eigenlijk altijd 'aan' staat tijdens zo'n groepsreis (tenminste zo ervaarde ik dat). Met wat rustige dagen voor jezelf voel je je vast wel weer wat beter.
  5. Kitty:
    16 juni 2022
    Ja, reismoe - indrukkenmoe misschien ook wel. En zo’n massa-excursie klinkt niet fijn hoewel je het wel grappig beschrijft. Wat een industrie, toerisme. Maar je hebt wel weer bijzondere dingen gezien! Was je echt op 2000 kilometer hoogte ;-). Lekker je eigen tempo nemen en in alle rust nog wat details opnemen van die prachtige natuur daar, zou ik zeggen! Dus doe verder kalm aan. Hier warm maar ook drukkend, altijd wat te klagen over het weer haha 😂
  6. Judith:
    17 juni 2022
    Heerlijk even beetje uitrusten is ook goed, daar is een vakantie ook voor. En je hoeft niet alles te zien, je hebt al super veel gezien. Lekker met de beentjes omhoog en strakjes hopelijk lekker afkoelen in het water
  7. Serge:
    17 juni 2022
    Hi Daan, lekker aan je voorbij laten gaan hoor. Het is geen aangenomen werk. doe lekker waar je zin in hebt de komende tijd en dan komt de zin in excursies vanzelf wel weer terug. Komt goed.
  8. Judith:
    17 juni 2022
    Ik had even een dag niet gelezen en heb heel wat gemist, lees ik. Goed dat je even op de rem gaat staan, het zijn nogal wat indrukken bij elkaar! Even lekker doen waar je zelf zin in hebt, dat zal goed doen Daan. Het is geen aangenomen werk, dat vond ik een leuke van Ser😀.