Tokyo, ik neem mijn woorden terug

22 mei 2019 - Tokyo, Japan

Niet alle Japanners houden van drukke shopping malls. En als je die gekte vermijdt dan is Tokyo een hartstikke leuke stad. Iedere wijk heeft een eigen karakter, net als Rotterdam, maar dan tig keer groter uiteraard. Vanmorgen uitgerust naar buiten gestapt en toen bleek onze buurt best gezellig te zijn. Deed me denken aan Westblaak en Coolsingel, maar dan met wat meer groen hier.

Samen met Emilie met de metro naar Teamlab Planets aan de andere kant van stad. Nou, wij hebben geen gids meer nodig hoor. Alles in 1 keer gevonden. Zo makkelijk is hier alles aangegeven. In het Japans, Engels, met kleuren, letters en ook nog eens cijfers. Onmogelijk om het níet te begrijpen.

Teamlab: als je ooit de kans hebt om daar heen te gaan (er zijn er een paar op de wereld) doe het!!!

Ik heb nog nooit zo iets moois gezien en beleefd . Ooit was ik bij een concert van Barbra Streisand in het Ziggodome. Toen stroomden de tranen over mijn wangen van hoe mooi het was. Buitencategorie 2.0

Vandaag had ik hetzelfde. Daarom ga ik er niet te veel over schrijven, woorden schieten letterlijk tekort. Ik heb wat gefilmd om toch een beetje indruk te geven. Alles wat je ziet zijn licht-illusies (ook de koi karpers!) Hoewel het water echt is. We moesten dan ook met opgestroopte broek, op blote voeten naar binnen.

Het allermooiste staat er niet op, maar dat geeft niet...het zit in mij.

Teamlab Planets

Teamlab Planets

Na deze belevenis op naar de kookles. Het was een fijne ontmoeting met 2 ontwikkelde, feministische mensen. Die voor zichzelf zijn begonnen om uit de enorme werkdruk te ontsnappen. En die dus ook helemaal niet van die shopping malls houden! Maar net als ik meer van rust en groen. Ze wonen dan ook in een rustige fijne buurt.

Mayumi is een life coach (en chef kok dus) die vooral gericht is op het sterker maken van vrouwen in de Japanse samenleving. Daar is nog heel veel te doen. Ook houdt ze zich bezig met genderstudies. Haar mannelijke partner steunt haar daar in en praatte heel open over de nadelen van de huidige structuur in Japan. Interessante gesprekken onder het genot van Sake (lekker spul!) en een gewone Japanse maaltijd die eenvoudig was, maar heel rijk van smaak. En uitstekend voorbereid. Ik had uren kunnen blijven praten...(en drinken) maar ja, Emilie nam me op tijd mee terug, want morgen weer om 09:00 uur een uitstapje dat ik niet wil missen.

Met Emilie op kooklesUitleg over ingrediëntenMayumi en Saburo's apartementResultaat van de kookles

Mayumi, Emilie & me

1. Kitty:
    22 mei 2019
    Geweldig, de kookworkshop werd dus zo leuk als je hoopte. Ook niet standaard-toeristisch, en een mooi kijkje op het Japan achter het clichébeeld, extra Veel plezier op de fietstour. Hoe gaat het met je recepten?
  2. Daniëlle:
    22 mei 2019
    Heel blij met deze ervaring Kitty. Het klikte heel goed, ik heb er een vriendin bij.
    Met de recepten gaat het goedkomen. Wordt een mooi boekje met beschrijving en foto's. Die van vandaag heb ik uitgeschreven meegekregen. Die ga ik zéker maken!
    Hoe gaat het met jou? Alles onder controle bij Van Oord? En nog nieuwe vakantieplannen gemaakt ondertussen?
  3. Judith:
    22 mei 2019
    Tof om zo te kunnen eten bij een local!
    En weer mooie foto's!
  4. Kitty:
    22 mei 2019
    Lekker niet aan je werk denken daar, maar gaat best, thanks - en vakantie- of liever reisplannen: altijd! Spaanse Pyreneeën lijkt ons wel wat momenteel.. (Japan is wel gestegen op de lijst!) maarkan ook nog best de Romantische Strasse in Duitsland worden (zo heet dat gebied, kan er ook niks aan doen) en over 3 weken ga ik naar Madrid. Daar kun je trouwens ook heerlijk eten. Maar met dat receptenboek van jou kunnen jullie straks gewoon thuis uit eten 🤗
  5. Coby Hoekstra:
    22 mei 2019
    Oh dat klinkt als 2 hoogtepunten op 1 dag. Bij dat teamlab vind ik het moeilijk om me er een voorstelling van te maken. Maar zo'n kookworkshop bij locals thuis, lijkt me een fantastische ervaring. Wat een geweldige mooie indrukken en ervaringen doe jij op zeg. Geweldig! En wij mogen er een beetje van meegenieten.
  6. Suzanne:
    22 mei 2019
    Oooooo wat heerlijk Daan! Wat valt het allemaal mooi op zijn plek. Wat is dit heerlijk meereizen. Ik zie het helemaal voor leven lees vooral veel ontspanning, plezier en mooie ontmoetingen. Geweldig als dat samenkomt ❤️✨
  7. Rudolphia:
    22 mei 2019
    Zo zie je wat een goede nacht slapen doet, al ben je niet van de drukte je hebt toch een andere kijk gekregen op Tokyo en wat ben je toch lekker je eigen weg aan het zoeken met of zonder groepsgenoten.
    Je hebt het ook wel gertoffen zulke mensen te treffen die zo open durven te praten wat er speelt in Japan.
    Fijne fietsdag!!
  8. Yvette:
    22 mei 2019
    Genieten Daan!! Wij genieten gezellig mee vanuit het kikkerlandje!
  9. Shanna:
    24 mei 2019
    Toch een leuke stad, uitstekend zelf de weg kunnen vinden, prachtige expositie, DE kookles, fijne mensen en goede gesprekken... Dat je het in een kort verslag krijgt gepropt is knap!
    Geldt trouwens voor de hele reis, vermoed dat je ook een boek vol zou kunnen schrijven. 😉

Dat Teamlab ziet er héél bijzonder uit, goede keuze dat je bent gegaan zo te zien en lezen. Hoop dat de komende dagen net zo tof zijn! Al heb ik de indruk dat de reis al niet meer stuk kan...

Geniet van wat nog komen gaat en blijf erover schrijven, leest heerlijk weg en blijft fijn om te lezen wat je meemaakt. 😙😙
  10. Daniëlle:
    24 mei 2019