Koyasan: een 'unieke' ervaring

16 mei 2019 - Koyasan, Japan

Je komt aan in Koyasan voor de 'unieke ervaring' om in een Boedistisch klooster bij de monniken te overnachten en denkt: wauw, big business dit! Druk in ons klooster met een flinke groep Fransen, Chinezen en wij. Ook Japanners komen zelf naar hier, als toerist of pelgrim. En er is niet 1 maar er zijn tig van dit soort kloosterhotels in Koyasan.

De ingang van ons klooster:

Ingang van Sekishoin - de tempel waarin we verbleven

De kamer. (Alleen voor deze nacht een gedeelde kamer met Emelie. Kan ik het heel goed mee vinden. Ik heb haar gevraagd of ze ook mee wil doen met de kookles in Tokyo.  En dat vond ze helemaal leuk 👍. We hebben besloten dat lekker voor ons tweetjes te houden. Als er meer willen, zit het vol 😉)

De kamer in de tempel

Het is een pelgrimsoord, want de stichter van het Shingon-boeddhisme, monnik Kukai, betrok deze berg in 819. In 835 stierf hij er.

Eerlijk is eerlijk: het klooster is nog steeds serieus in gebruik. De Boedhistische monniken doen hun rituelen en houden diensten waar serieuze gelovigen en pelgrims speciaal voor komen. Dat is zéker niet alleen voor de toeristen, want toen ik op een tijdstip in het klooster was dat ze mij nog niet terug verwachtten, was er een eigen ceremonie tussen monniken aan de gang. Ik heb even staan kijken. Uit hun ooghoek hielden sommigen mij in de gaten, want foto's maken in de dienstruimte is absoluut verboden. Heb ik natuurlijk ook niet gedaan.

Het uitzicht vanaf de kamer was erg mooi en het vegetarische eten écht heerlijk.

Uitzicht vanaf kamer in Boedistische tempel

In gepaste kledij (niet verplicht, vooral voor de show, maar wel leuk)

Met Emilie, mijn kamergenoot voor 1 nacht

De begraafplaats, waar monnik Kukai ligt (of in eeuwige diepe meditatie, zoals de legende zegt) is ook écht bijzonder mooi.

Dus lichtelijk over de top toeristisch, ja...maar toch zeker ook wel écht! En voor de gelovige Japanners ook zéker serieus.

Hieronder wat foto's van de begraafplaats. Ik heb ook een heel kort filmpje van de begraafplaats geplaatst. (Even het geluid aan zetten voor de vogeltjes...)

Begraafplaats in de avond

De begraafplaats 's avonds

Begraafplaats in de ochtend:

Okunoin begraafplaats

Okusoin begraafplaats

Inmiddels alweer verder gereisd naar Kyoto. Met trein en bus, super efficiënt hier. (En schoon!! Maar daarover later meer) Nu slapen, morgen fietsen door deze drukke stad (pff...ik houd er niet zo van) op zoek naar groen en moois.

Latersss

X Daan

P.s.: ik denk niet dat je er bericht van krijgt, maar ik reageer soms wel op je reactie door er iets onder te plaatsen hoor. Sowieso heel blij met dit contact zo, maar dat had ik al gezegd. Het zorgt er voor dat ik me hier minder ver weg voel. Dat gaat heel goed tot nu toe. 😊

Bedankt allemaal daarvoor!

1. FRANK KALKHOVEN:
    16 mei 2019
    weer een leuk verslag Danielle, zo kan ik toch maar dan iets goedkoper Japan een beetje leren kennen via jouw ogen en verhalen, haha, was weer een waar genoegen allemaal, en als ik jan zat ben denk ik dat ik ook maar in het klooster ga hahahaha, dikke knuffel van ons :)
  2. Daniëlle:
    Knuf lieverds!! Xx
  3. Suzanne:
    WoW ❤️
  4. Daniëlle:
    16 mei 2019
    Oh...ennuh...Het is normaal gesproken redelijk druk op die begraafplaats hoor. Dit waren de enige 30 seconden dat ik even helemaal niemand zag en dacht: zo is ie zichzelf, in alle rust, dat leg ik vast!
  5. Judith:
    16 mei 2019
    Wow mooie begraafplaats en klooster! 😍
    Super tof die kamer ook, en al is het toeristisch, doet niet af aan de ervaring denk ik!

Liefs,

Judith
  6. Yvette:
    16 mei 2019
    Weer een leuk verslag om te lezen! Supertof! Dit was die eeuwige meditatie wat je mij verteld had toch??
    Nog veel plezier!

X Yvette
  7. Shanna:
    16 mei 2019
    Niet uniek dus, wel tof!
    Is typisch zo'n plek die je hoopt voor jezelf alleen te hebben, wat nooit lukt. Mooi dat het je is gelukt foto's te maken van die begraafplaats zonder afleiding als mensen erop, houdt de illusie in stand. 😉

Succes op de fiets! 😙
  8. Rudolphia:
    16 mei 2019
    Het was weer een dag vol indrukken. Wat leuk dat je ook wat van een eigen dienst hebt gezien is toch even wat anders dan voor de toeristen.
    Begrijp dat je niet zit te springen om te fietsen in de stad maar ook dat zal weer bijzondere plaatjes opleveren. Slaap lekker Xx
  9. Coby Hoekstra:
    17 mei 2019
    Oh, wat een leuk verslag weer. En mooie foto's. Helaas zijn vaak de mooie, unieke plaatsen op de wereld ook erg toeristisch. Ook wel logisch, want iedereen die daar de kans voor krijgt, wil die plaatsen zien. Maar zo te lezen en op de foto's te zien was het toch echt zeer de moeite waard.
  10. Corina:
    17 mei 2019
    Mooi Daan allemaal, wat een indrukken. Heerlijk om je verhalen te lezen.
    Net een sprookjes wereld. Xx
  11. Monique: