Met z'n vijven op pad

14 mei 2019 - Osaka, Japan

Bedankt voor jullie leuke en lieve berichtjes. Fijn om via deze weg contact met jullie te houden. Blij mee!

Vandaag om 9 uur verzameld in de lobby van het hotel. Achter de gids aan gehobbeld met de metro naar het kasteel van Osaka. Daarmee meteen ook de mooiste plek van heel Osaka gezien. Het kasteel is van binnen op moderne wijze verbouwd, niks autenthieks aan. Dus niet echt behoefte om naar binnen te gaan. Erg druk ook met schoolkinderen.

Osaka Kasteel

De gids ging vanmiddag naar een paar tempels, maar die zien we straks in Kyoto nog genoeg. Daar dachten nog een paar mensen allemaal net zo nuchter over als ik. Met hen heb ik dus vandaag opgetrokken. Dat beviel wederzijds zo goed dat we vanavond met datzelfde kleine groepje gaan eten in de buurt waar ik gisteren was.

Met Rein, Harrie, Mary en Fabi

We zijn met z'n vijven naar het Peace Museum geweest. Een klein museum over Osaka in de 2e wereldoorlog. Was wel benieuwd naar het verhaal van Japanse kant (toch 'onze' vijand in die tijd). Nou, uit de omschrijving 'The US chose Japan to throw their nucleair bomb on' kun je wel opmaken dat er over de bijdrage  van Japan in deze oorlog niet echt gerept wordt in dit museum. Maar goed, dat doet verder niets af aan het leed van de mensen in Osaka uiteraard, waar de Amerikanen hun (niet nucleaire) oefenbommen op hebben losgelaten. Net Rotterdam destijds, maar dan over een veel groter gebied. Totaal platgebombardeerd!

Daarna een eind gelopen terug naar het hotel (gaat gelukkig goed met mijn voet) met het idee 'dan zien we vanzelf leuke straatjes'. Dat viel tegen, want Osaka is echt geen mooie stad. Het is een grijze industrie stad. Niet veel aan verder. Morgen vertrekken we hier en dat is prima. Op naar Koyasan!

-> Bijzonderheid van de dag: 'women only coupés' in de metro. In de spits is het druk en dan sta je dicht tegen elkaar aan. Er zijn mannen die dan hun handen niet thuis kunnen houden. Vandaar...

Women only coupé

1. Rudolphia:
    14 mei 2019
    Geweldig doe metro kan me levendig voorstellen die grijpgrage handjes 😂😂.
    Leuk met z'n groepje er op uit je contact is gelijk heel anders! Wel mooie foto van jou met doe achtergrond erbij! Eet smakelijk straks en op naar een nieuw recept 👩‍🍳
  2. FRANK KALKHOVEN:
    14 mei 2019
    Weer een ervaring rijker, en super dat je een leuk groepje heb om mee op te trekken, dat maak van je vakantie al een wij gevoel, weer mooie dingen gezien en gegeten mooie foto's gemaakt, en die metro lachen, ook een mannen coupe 😛soms da kan ik jan overhalen om weer een eindje te vliegen misschien 😋🤣🤣, nou veel plezier weer vandaag, kijk nu al uit naar het volgende verhaal, en je schrijf leuk weg ook namens Jan 😍😍
  3. Coby Hoekstra:
    14 mei 2019
    Leuk dat je al meteen een groepje gelijkgestemde medereizigers hebt ontmoet. Dat museum lijkt me ook heel indrukwekkend. Moet voor de mensen verschrikkelijk zijn geweest. Leuke foto's ook. Veel plezier in Koyasan.
  4. Suzanne:
    14 mei 2019
    Leuk Daan! Heerlijk om je eigen plan te trekken en dat het zo goed bevalt in de groep. Ik ben het eens met Jan, je schrijft leuk!
  5. Yvette:
    14 mei 2019
    Wat een leuke foto's Daan! En wat super dat ze daar ook lekker Starbucks hebben :-) Heerlijk genieten met die foto's, ben stiekem een beetje jaloers op je

Enjoy!

xx
  6. Daniëlle:
    14 mei 2019
    @Frank: nu je het zegt, ik ga me in Tokyo uitleven in een damescoupé...! Hahaha.
  7. Shanna:
    14 mei 2019
    Prachtig die vrouwen coupé, mooi ook dat dát dan weer wel in het Engels staat vermeld. En daar kun je in de spits inderdaad best lol hebben. 😋

Tof dat je aansluiting hebt bij een overzichtelijk groepje beetje gelijkgestemden! Benieuwd hoe het avondeten met die groep is bevallen, toch gezelliger dan alleen eten.

Slaap lekker en goede reis naar de volgende bestemming. 😙
  8. Serge:
    14 mei 2019
    Hoi Daan, nou de eerste stappen zijn gezet in het land Japan waarschijnlijk ver van onze westerse beschaving net zoals destijds in Vietnam lijkt mij maar dan anders. Alles zal wel nieuw zijn en indruk achter laten. Lees je verhalen natuurlijk met de nodige nieuwsgierigheid en maak ff een foto als je je aan de wagyu gaat wagen. Veel plezier verder en kijk uit naar je volgende verhalen! Groetjes Ser
  9. Daniëlle:
    14 mei 2019
    @Serge, een stuk relaxter dan Vietnam hier hoor. Niemand die je lastig valt. Voelt ook super veilig hier op straat. En ik moet ook zeggen: de Djoser formule is ideaal. Wil je mee met de gids? Wil je wel/niet ergens naar binnen? Entree zit nergens inbegrepen dus alles is eigen keuze. De gids noemt een tijd, ben je er niet...dan niet. Behalve met doorreizen uiteraard. Er is een man bij die gaat overal alleen op pad. Die wilde in z'n eentje naar Japan, maar groepsreis was goedkoper. Allemaal prima. Ik heb vandaag bij het kasteel rondgevraagd en bij die 2 stellen uitgekomen. Super leuke dag gehad. Rustige, leuke mensen. Ook al veel gereisd, maar zonder erover op te scheppen. Droge humor ook. Heel blij dat ik dit ben gaan doen! En Japanners zijn op zichzelf, maar altijd bereid je te helpen. En netjes. Geen rotzooi te zien hier op straat. Ze vegen zelfs de plek waar ze gegeten hebben zelf.
  10. Daniëlle:
    14 mei 2019
    @Yvette: voor het eerst in mijn leven in de Starbucks...in Osaka, Japan whahaha.
  11. Kitty:
    14 mei 2019
    Leuk verhaal weer, wij reizen dus zelf ook een beetje mee! En fijn dat het klikt met de groep en de reisformule. Op naar de volgende halte, Daniélle-san!