(Eigen)aardigheden 7

27 mei 2019 - Muroran, Japan

Een paar, voor ons, opvallende dingen:

- Hoge (popperige, kinderlijke) vrouwenstemmetjes. Overal hoor je die omroepster. Op de perrons voor de treinschema's of te waarschuwen dat de roltrap eindigt, in de trein om te vertellen waar je heen gaat of bent, bij winkels om te horen wat je er kan kopen en...nu ook nog gewoon op straat. Reclames vanuit luidsprekers.

Sowieso vervelend, continu geluid, maar dat kinderlijke hoge vinden Emelie en ik best opvallend en klinkt ons beetje irritant (en letterlijk kleinerend) in de Westerse oren.

Luidsprekers die reclame over straat blèren

- Alle conducteurs in de trein buigen bij binnenkomst van iedere wagon. En als ze deze aan het andere eind verlaten, draaien ze zich om en buigen wederom. Om de volgende wagon dus weer te begroeten met een buiging. Die buigen dus heel wat af iedere dag.

- Mensen lopen in Hakodate de zee in graaien een garnaal uit het water, bijten de kop eraf en zuigen het lijf leeg. Op zich helemaal niet zo gek, maar ik ben te ver van die oerneigingen afgedwaald.

1. Rob:
    27 mei 2019
    Dus conducteurs die hun werk doen worden als stoorzenders beschouwd maar reclameluidsprekers op straat niet? Juf Ank kom er maar in
  2. Daniëlle:
    27 mei 2019
    @Rob: Uh...wie heeft het over conducteurs als stoorzenders? Vind alleen het buigen bijzonder, omdat dat bij ons niet is. Vandaar een aardigheid die eigen is aan Japan.
  3. Shanna:
    27 mei 2019
    Over écht verse garnalen gesproken. 😄
    En ben benieuwd hoeveel conducteurs hier binnen een week in de ziektewet zouden zitten met rugklachten als ze bij binnenkomst en verlaten van iedere wagon moesten buigen? 🤨
    Duidelijke cultuurverschillen...

Hoop dat alles goed is en het meer enzo weer helemaal super zijn! 😙
  4. Judith:
    27 mei 2019
    Wel handig als je je boterhammen bent vergeten..even een garnaaltje halen.
    Geloof ook dat ik die oerneiging kwijt ben 🤢
  5. Coby Hoekstra:
    27 mei 2019
    Oh ja dat buigen, dat deden die Japanners 40 jaar geleden bij Toyo Menka Kaisha Ltd.. ook de gehele dag door. Bij binnenkomst, als ze een brief gaven die je moest typen of via de telex moest versturen, als je kopje thee bij ze bracht etc. etc. Ze buigen de hele dag door.
  6. FRANK KALKHOVEN:
    27 mei 2019
    Ik.vind het toch wel een mooi ritueel dat buigen e.d., ik denk dat wij dat op toneel ook maar moeten gaan instellen haha, en dat van die garnaal uitzuigen no way gadver, kijk ik.zou een reis BBQ meenemen jammie dan haha, maar Daan jij maak daar zoveel mee, als ik dat lees, dan wonen wij maar in een saai land 😉🤗
  7. Kitty:
    27 mei 2019
    Lekkere verse garnalen, mmm, hopelijk niet te dicht bij Fukashima.., maar haha ik zie het voor me, net als de buigende conducteurs! Die stemmetjes hoor je ook vaak in drukke tekenfilms, ook irritant, zelfs als je er alleen langs zapt. Banzai!
  8. Rob:
    27 mei 2019
    Nou ik noemde het "stoorzenders" omdat het buigen v/d conducteurs geen doorgeslagen beleefdheidsgroet of alleen een traditie is (wat wij NL-ers misschien dan zouden denken), maar werkelijk een gemeende verontschuldiging voor het storen ("meiwaku") van de reizigers in hun rust. Zo heeft een Japanse toerist mij eens verteld.
  9. Daniëlle:
    27 mei 2019
    @Rob, ah...dat wist ik niet. Weer wat geleerd! Dat maakt het nog bijzonderder. 😁